Home Dunia Rohingya: Myanmar tak takut pengawasan dunia

Rohingya: Myanmar tak takut pengawasan dunia

Aung San Suu Kyi. foto Agensi

YANGON – Aung San Suu Kyi berkata, kerajaannya tidak gentar dengan pengawasan antarabangsa yang semakin meningkat berikutan cara Myanmar mengendalikan krisis Rohingya.

Kenyataan itu diberikan dalam ucapan pertama pemimpin Myanmar itu berhubung keganasan di Rakhine yang menyaksikan lebih 400,000 orang Islam melarikan diri ke Bangladesh.

Ia adalah ucapan pertamanya mengenai keganasan di negeri Rakhine utara yang telah menyaksikan lebih daripada 400,000 umat Islam Rohingya menyeberang ke Bangladesh.

Suu Kyi menghadapi kritikan hebat oleh masyarakat dunia berikutan krisis Rohingya yang disifatkan sebagai pembersihan etnik oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Mengulas keadaan di Rohingya, Suu Kyi berkata, kebanyakan penduduk Islam tidak melarikan diri dari negeri itu dan keganasan telah berhenti.

Dalam ucapannya kepada Parlimen Myanmar, Suu Kyi turut merasakan penderitaan semua orang yang terlibat dalam konflik itu dan Myanmar komited untuk mencari jalan penyelesaian yang mampan, untuk semua komuniti di negeri itu.

Rakhine telah mengalami kekacauan dan keganasan sejak bertahun-tahun tetapi krisis semasa bermula pada bulan lalu apabila pemberontak Rohingya didakwa menyerang pondok polis hingga mengakibatkan seramai 12 kematian.

Tentera Arakan Rohingya Salvation (Arsa) dipersalahkan dalam serangan itu.

Sebagai tindak balas, tentera Rohingya didakwa melakukan keganasan termasuk membakar penempatan mereka dan merobohkna diaman mereka.

Komuniti Rohingya telah dinafikan kewarganegaraan dan peluang yang sama oleh kerajaan Myanmar.

Minoriti penduduk itu didakwa sebagai pendatang tanpa izin dari Bangladesh.

Dalam ucapannya, Suu Kyi tidak menangani pertuduhan terhadap tentera sebaliknya hanya menyatakan tidak ada pertempuran tentera dan operasi pembersihan etnik sejak 5 September lalu.

Beliau berkata, kebanyakan penduduk Islam memutuskan untuk tinggal di Rakhine dan ia menunjukkan keadaan mungkin tidak begitu teruk.

Suu Kyi tidak mahu mahu bercakap dengan kedua-dua penduduk Islam yang melarikan diri dan mereka yang tinggal di situ untuk mengetahui apa yang menjadi punca krisis.

Malah, beliau memberitahu, kerajaan telah berusaha beberapa tahun kebelakangan untuk memperbaiki keadaan hidup bagi penduduk Islam di Rakhine dengan menyediakan penjagaan kesihatan, pendidikan dan infrastruktur. – MalaysiaGazette

Comments are closed.