Salah sebuah kawasan di tengah Vietnam yang dilanda banjir. foto Agensi

HANOI – Banjir yang melanda Vietnam menyebabkan kematian 37 orang mangsa – antara angka tertinggi korban banjir di negara itu.

Agensi Bencana Alam Vietnam berkata, 40 orang lagi dilaporkan hilang manakala 21 cedera disebabkan tanah runtuh di kawasan tengah dan utara Vietnam.

“Seluruh kampung kami berjaga pada waktu malam … mustahil untuk tidur ketika hujan dan banjir,” kata Ngo Thi Su, seorang penduduk di wilayah barat laut Hoa Binh.

Vietnam sering dilanda ribut dan banjir yang merosakkan penempatan di sepanjang pantai.

Lebih 200 orang terbunuh dalam banjir tahun lalu.

Ribut taufan yang menyebabkan banjir telah menjejaskan tengah Vietnam bulan lalu serta dan merosakkan rumah dan jana kuasa elektrik.

Sementara itu, Jawatankuasa Pemandu Pusat Pencegahan dan Kawalan Bencana Alam mengatakan pihaknya mengeluarkan air dari empangan untuk mengawal paras air.

Dalam satu laporan, ia berkata lebih 17,000 isi rumah telah dipindahkan dan lebih daripada 200 rumah telah runtuh manakala hampir 18,000 kediaman tenggelam.

Banjir itu telah mengakibatkan lebih 8,000 hektar sawah padi rosak dan 40,000 ternakan terbunuh atau hilang. – MalaysiaGazette