Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ketika hadir pada Majlis Penutup Internship Barisan Nasional Mahasiswa Turun Parlimen Edisi ke 7 (MANTAP) di Dewan Banquet, Parlimen Malaysia, Kuala Lumpur. foto SAFWAN MANSOR, 29 NOVEMBER 2017

KUALA LUMPUR – Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengingatkan tidak boleh ada banyak nakhoda dalam satu bahtera kerana ia hanya akan menyebabkan kecelaruan.

Timbalan Perdana Menteri berkata perumpamaan tersebut juga wajar dijadikan tauladan dalam berpolitik dimana kesetiaan kepada pemimpin amat penting dalam memastikan kejayaan sesebuah organisasi itu.

“Kita juga harus tahu di dalam bahtera pelayaran yang jauh dalam politik perlukan daya tahan kuat.

“Bila bahtera dinakhodai pemimpin utama, jangan ada dua tiga nakhoda, cukup satu sahaja… ada bahtera yang ada enam nakhoda, bukan setakat tunggang langgang tapi juga tidak ada hala tuju,” kata beliau semasa majlis penutup program Internship Barisan Nasional (MANTAP) Siri Ke-7 hari ini di Parlimen.

Zahid menjelaskan kelasi-kelasi perlu memainkan peranan untuk membantu nakhoda dalam melayari bahtera politik agar dapat sampai ke destinasi.

Menurut beliau lagi, Barisan Nasional merupakan sebuah parti yang lama dan banyak pemimpin yang datang dan pergi namun dasar parti perlu terus dimantapkan demi memastikan ia relevan dengan peredaran zaman.

“Kita tahu ada yang beranggapan bahawa BN sejak 1974 adalah parti lemah.

“Biar pun kita parti lama, pemimpin dan pergi tapi dasar tetap dimantapkan… Methodology kepada khayalak pada orang ramai berbeza, agenda-agenda baharu juga dipersembahkan kepada khayalak ramai,” katanya lagi.

Dalam pada itu, Zahid menggesa supaya peserta program MANTAP untuk turut serta bersama BN dalam berkempen dan memberikan penerangan kepada orang ramai mengenai polisi dan dasar dibawa ole kerajaan pada pilihan raya umum nanti.

“Kita kerahkan mereka untuk bersama dengan BN diseluruh 222 kawasan supaya mereka turut bergerak dengan jentera BN,” katanya lagi.

Bagaimanapun, Zahid memberi peringatan kepada peserta MANTAP supaya bekerja bukan demi semata-mata kerana elaun.

“Kita bekerja bukan kerana elaun, tapi untuk menangkan calon-calon BN,” katanya lagi. – MalaysiaGazette