Home Ekonomi Harga minyak susut

Harga minyak susut

SINGAPURA – Harga minyak jatuh dalam dagangan hari ini berikutan peningkatan dalam pengeluaran minyak Amerika Syarikat.

Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) pada AS$ 57.10 setong pada 0019 GMT, turun AS$0.25 sen, atau 0.4 peratus manakala niaga hadapan minyak mentah Brent turun AS$0.32 sen atau 0.5 peratus kepada AS$63.08 setong.

“Kebimbangan terbesar bagi pelabur kini semakin meningkat dalam jumlah aktiviti penggerudian Amerika Syarikat yang berpotensi membahayakan perjanjian OPEC dan Rusia
apabila mereka bertemu untuk semakan pada bulan Jun, 2018,” kata Shane Chanel, penasihat ekuiti dan derivatif di Penasihat Kekayaan ASR.

Jumlah penggerudian di Amerika Syarikat meningkat dua kali dalam seminggu sehingga 8 Disember kepada 751, paras tertinggi sejak September, kata firma perkhidmatan tenaga Baker Hughes, General Electric Co pada Jumaat.

Kenaikan yang lebih tinggi menunjukkan lonjakan selanjutnya dalam pengeluaran minyak mentah Amerika Syarikat yang telah meningkat lebih daripada 15 peratus sejak pertengahan 2016 hingga 9.71 juta tong sehari.

Itulah tahap tertinggi sejak awal 1970-an dan hampir dengan tahap pengeluaran Rusia dan Arab Saudi.

Peningkatan pengeluaran Amerika Syarikat mengancam usaha yang diketuai oleh Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) dan sekumpulan pengeluar bukan OPEC, terutama Rusia untuk mengehadkan bekalan bagi meningkatkan harga minyak.

OPEC dan sekutunya telah mula mengenakan sekatan ke atas pengeluaran minyak mulai Januari lalu dan merancang sehingga sepanjang tahun 2018. – MalaysiaGazette