Pasukan keselamatan Indonesia mengadakan serbuan bagi menahan golongan militan di beberapa daerah menjelang Krismas. foto Agensi

JAKARTA – Lebih daripada 24 orang telah ditangkap oleh polis anti keganasan Indonesia dalam operasi keselamatan menjelang cuti Krismas dan Tahun Baru.

Polis berkata, mereka menahan 13 anggota militan yang disyaki terlibat dalam serbuan berasingan.

“Seperti biasa, kita melaksanakan langkah sebelum golongan ini bertindak,” kata ketua polis negara, Tito Karnavian.

Tangkapan dilakukan di Sumatera Selatan, Jawa Timur dan Kalimantan Barat pada hujung minggu lalu.

Salah seorang yang lelaki ditahan di Surabaya dipercayai pernah ke Syria pada tahun 2013 dan mempunyai hubungan dengan Abu Jandal, seorang militan Indonesia yang berjuang dengan negara Islam di negara Timur Tengah, kata pihak berkuasa.

Seorang lagi suspek yang ditahan pernah terlibat dalam serangan keganasan bulan Februari di Bandung, yang mana bom periuk meletup di sebuah taman sebelum pasukan keselamatan berbalas tembakan.

Bagaimanapun, pihak berkuasa tidak mempunyai maklumat khusus mengenai serangan baru yang dirancang, kata jurucakap polis nasional Setyo Wasisto.

“Tidak ada rancangan untuk serangan pengganas yang sedang dirancang,” katanya.

Indonesia telah mengalami beberapa serangan maut, termasuk keganasan hari Krismas pada tahun 2000 yang menyebabkan 18 orang mati dan beratus-ratus cedera.

Pada tahun 2002, bom diletupkan di sebuah kelab malam Bali membunuh lebih daripada 200 orang, dan pada tahun lalu, serangan pengebom berani mati dan senjata oleh IS di Jakarta membunuh lapan orang pada Januari 2016. – MalaysiaGazette