Home Dunia Keselamatan Jepun berisiko tinggi sejak provokasi Pyongyang

Keselamatan Jepun berisiko tinggi sejak provokasi Pyongyang

Shinzo Abe. foto Reuters

TOKYO – Situasi keselamatan yang dihadapi Jepun adalah yang paling berbahaya sejak Perang Dunia Kedua berikutan provokasi oleh Korea Utara, kata Perdana Menteri Shinzo Abe.

Lantaran itu, Abe bersumpah untuk meningkatkan pertahanan demi melindungi rakyat Jepun.

Ketegangan di rantau ini semakin meningkat, terutamanya sejak Korea Utara melakukan ujian nuklear keenam dan terbesarnya pada bulan September dan kemudian pada November.

Malah, Korea Utara mendakwa telah berjaya menguji peluru berpandu balistik antara benua baru yang dapat mencapai semua tanah besar A.S..

“Persekitaran keselamatan di sekeliling Jepun adalah yang paling teruk sejak Perang Dunia Kedua, saya akan melindungi kehidupan rakyat dan hidup aman dalam apa jua keadaan,” Abe memberitahu sidang akhbar sempena Tahun Baru.

Abe berkata, Jepun akan mengambil langkah-langkah baru untuk mengukuhkan kedudukan pertahanannya tetapi dia tidak mengulas secara spesifik.

Kerajaan Jepun meluluskan anggaran belanjawan ketenteraan bulan lalu dengan perbelanjaan pertahanan yang meningkat untuk tahun keenam sebanyak 1.3 peratus kepada 5.19 trilion yen (34 bilion pound), dengan 137 bilion yen bagi peralatan terbesar dalam memperkuatkan pertahanan terhadap peluru berpandu balistik Korea Utara .

Abe juga mahu meminda perlembagaan Jepun dengan tujuan melonggarkan kekangan tentera, walaupun berlaku percanggahan pandangan dalam kalangan rakyat berhubung perubahan piagam yang dikenakan selepas kekalahan Perang Dunia Kedua di Jepun.

Artikel 9 perlembagaan, jika dibaca secara harfiah, menghalang kewujudan angkatan tentera perang, tetapi telah lama ditafsirkan untuk membolehkan tentera untuk tujuan eksklusif pertahanan.

Perlembagaan ini digubal ketika Jepun diduduki oleh Pihak Berikat selepas Perang Dunia Kedua dengan tujuan menggantikan sistem raja mutlak berfahaman ketenteraan dan sistem monarki mutlak dengan sistem demokrasi liberal.

Abe mahu lebih banyak perbahasan mengenai isu itu.

“Saya ingin menjadi tahun ini perdebatan awam mengenai semakan perlembagaan akan terus diperkemaskan,” katanya. – MalaysiaGazette