Asap tebal dan hitam menyelubungi ruang udara perairan China selepas kapal tangki dan kapal kargo bertembung. foto Agensi

SHANGHAI – Sebanyak 32 orang hilang selepas kapal tangki minyak bertembung dengan sebuah kapal kargo dari pantai timur China, berhampiran Shanghai.

Kapal tangki Sanchi, yang membawa 136,000 tan minyak Iran bernilai AS$60 juta terbakar selepas kemalangan itu dan terbakar selama hampir 24 jam.

Kementerian pengangkutan China berkata, seramai 30 anak kapal Iran dan dua warga Bangladesh hilang dan usaha menyelamat terhalang oleh kebakaran besar.

“Sanchi terapung dan terbakar,” kata kementerian itu dalam satu kenyataan.

Bagaimanapun, 21 anak kapal kargo dapat diselamatkan.

Cuaca dan bau asap yang semakin meningkat dari kapal tangki yang terbakar menyebabkan usaha menyelamat sukar dilakukan, kata Mohammad Rastad, Ketua Pertubuhan Pelabuhan dan Maritim Iran.

Ia merupakan kemalangan utama pertama melibatkan kapal minyak Iran selepas sekatan antarabangsa yang mengehadkan eksport minyak negara dimansuhkan pada Januari 2016.

Ketika kejadian, kapal tangki itu dalam perjalanan ke Korea Selatan.

Seorang pakar laut, Dr Simon Boxall berkata, kejadian itu merupakan tumpahan besar.

“Ia berpotensi menyaksikan keseluruhan beban minyak sebanyak 136,000 tan melimpah di lautan.

“Ketika ini angin bertahan di luar pesisir, menyebabkan risiko peluang tumpahan untuk dibawa ke pantai agak tipis. Tetapi kita melihat banyak minyak di sini dan kedalaman air di kawasan itu hanya kira-kira 50 meter hingga 60 meter, jadi di kawasan terdekat ia akan mempunyai kesan dramatik. ”

Perlanggaran berlaku pada malam Sabtu, kira-kira 160 batu nautika (296 km) di luar pantai Shanghai. – MalaysiaGazette