Mohd Ali Mohd Rustam

MELAKA – Rakyat Malaysia perlu menghentikan penyebaran berita palsu melalui laman sosial, yang berbaur fitnah dan berbentuk hasutan demi menjaga keharmonian negara, kata bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Mohd Ali Rustam.

Beliau berkata, orang ramai seharusnya menggunakan sepenuhnya inisiatif seperti portal http://sebenarnya.my dan menjadikannya sebagai tabiat untuk menyemak kesahihan berita yang tular di laman sosial terlebih dahulu sebelum berkongsi dengan orang lain.

“Apabila menjelang pilihan raya umum ke-14 (PRU), kita akan menyaksikan lebih banyak berita palsu dan fitnah disebarkan oleh pembangkang bagi mengelirukan rakyat dan menimbulkan kebencian terhadap kerajaan.

“Sehubungan itu, tindakan menyemak kesahihan dan sumber sesuatu berita adalah sangat penting sebelum disebarkan,” katanya ketika berucap merasmikan program Jelajah Karnival http://sebenarnya.my di Bukit Katil di sini, malam tadi.

Mohd Ali yang juga Ketua Bahagian UMNO Bukit Katil berkata, fitnah siber menerusi penularan berita palsu adalah lebih berbahaya dan ia dilakukan oleh pihak tertentu yang mempunyai agenda politik termasuk menjatuhkan kerajaan yang dipilih secara demokrasi.

Program itu bertujuan mendekati masyarakat dalam memberi pemahaman mengenai bahaya penularan berita palsu yang dilihat sebagai musuh negara ketika ini dan memberi pemahaman fungsi portal berkenaan kepada orang ramai.

Pelbagai aktiviti kemasyarakatan yang menarik diadakan termasuk ceramah dan taklimat keselamatan penggunaan internet, grafiti dan pentas anak muda, pertandingan memasak dan sukan rakyat serta cabutan bertuah.

Sejak dilancarkan pada Mac tahun lalu, portal yang dibangunkan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimeda Malaysia (MCMC) itu merekodkan kira-kira 19 juta ‘hits’ setakat Jan lepas dengan purata 70,000 pelawat setiap hari. – Bernama