Home Nasional UM melonjak ke tangga ke-46

UM melonjak ke tangga ke-46

UM buat kali pertama telah berjaya disenaraikan sebagai 10 universiti terbaik di Asia dalam penarafan kali ini dengan mendapat tempat kesembilan berbanding tempat ke-13 pada penarafan tahun lepas.

KUALA LUMPUR – Kedudukan Universiti Malaya (UM) dalam Asia University Rankings yang dikeluarkan Times Higher Education (THE) melonjak ke tangga ke-46 tahun ini berbanding ke-59 tahun lalu.

Naib Canselornya, Datuk Ir (Dr) Abdul Rahim Hashim, berkata sistem penarafan itu adalah penanda aras UM berbanding institusi pengajian tinggi lain dari segi mengukur kedudukan dan status semasa universiti.

“Ia juga amat penting bagi UM untuk terus menambah baik dalam bidang kebolehgajian graduan, jaringan dan kerjasama dengan industri serta perkongsian strategik antarabangsa.

“Peningkatan UM dalam ranking juga adalah bukti pelaburan dan inisiatif yang diambil sejak beberapa tahun lalu untuk menambah baik prestasi universiti berada di landasannya,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Ini adalah tahun kedua UM menyertai THE University Rankings, dan menurut laman sesawang majalah itu, universiti terbaik Asia ialah Nanyang Technological University di Singapura. – MalaysiaGazette