Home Dunia Kekejaman Rohingya perlu ada penyiasat bebas

Kekejaman Rohingya perlu ada penyiasat bebas

10 lelaki Rohingya dengan tangan terikat berlutut dan dikawal anggota pasukan keamanan Myanmar di kampung Inn Din 2 September 2017. foto REUTERS

MYANMAR – Siasatan Reuters terhadap pembunuhan orang Islam Rohingya didorong permintaan dari Washington untuk membuat penyelidikan yang boleh dipercayai berhubung pertumpahan darah di negeri itu.

Wartawan yang terlibat kemudian ditangkap sehingga wujud desakan kuat agar meeka dibebaskan.

Laporan khas itu telah mendedahkan pembunuhan 10 orang lelaki Rohingya dari kampung Inn Din di negeri Rakhine yang kemudiannya dikebumikan di kubur besar.

Mangsa-mangsa itu telah ditangkap hingga mati atau ditembak oleh jiran mereka dan tentera Buddha.

“Seperti laporan lain mengenai kubur besar, laporan itu turut menyoroti keperluan mendesak pihak berkuasa Myanmar untuk bekerjasama dengan penyiasat bebas yang dipercayai terhadap tuduhan kekejaman di utara Rakhine,” kata jurucakap Jabatan Negara Amerika Syarikat, Heather Nauert.

Siasatan demikian akan membantu memberikan gambaran lebih komprehensif tentang apa yang berlaku, menjelaskan identiti mangsa, mengenal pasti mereka yang bertanggungjawab terhadap pelanggaran hak asasi manusia dan memberi keadilan dan akauntabiliti,” katanya.

Laporan Reuters memaparkan wawancara dengan para penganut Buddha yang mengaku membakar rumah Rohingya, menguburkan mayat dan membunuh orang Islam dalam apa yang mereka katakan adalah kegilaan keganasan yang dicetuskan ketika pemberontak Rohingya selepas pos keselamatan pada Ogos lalu.

Pengakuan kali pertama daripada tentera dan polis yang terlibat dalam keganasan dan pembunuhan di Rakhine itu pernah disifatkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sebagai pembersihan etnik.

Dalam cerita itu, Myanmar berkata, “operasi pembersihan” adalah tindak balas yang sah terhadap serangan oleh pemberontak.

Sehari sebelum penerbitan itu, ditanya mengenai bukti Reuters telah membongkar mengenai pembunuhan beramai-ramai, jurucakap kerajaan Myanmar, Zaw Htay berkata: “Kami tidak menafikan tuduhan mengenai pelanggaran hak asasi manusia. Dan kami tidak memberikan penafian sembunyi”.

Sekiranya terdapat “bukti kukuh dan boleh dipercayai” yang menyalahi undang-undang, kerajaan akan menyiasat, katanya.

Tiada komen daripada Kerajaan Myanmar berikutan penerbitan laporan itu. – MalaysiaGazette