Home Ekonomi Pelabur asing beli ekuiti tempatan RM190.9j minggu lalu

Pelabur asing beli ekuiti tempatan RM190.9j minggu lalu

KUALA LUMPUR – Pelabur global memasuki pasaran Malaysia untuk minggu kedua-dua berturut-turut pada tahap tinggi minggu lalu.

Berdasarkan data awal Bursa Malaysia, pelabur asing merekodkan belian bersih berjumlah RM190.9 juta.

Ia merupakan peningkatan besar berbanding RM4.5 juta pada minggu cuti panjang sebelumnya.

MIDF Research dalam nota pasaran mingguannya berkata, belian asing dibuat pada tiga hari daripada lima hari dagangan pada minggu lalu dengan hari Isnin mencatatkan aliran masuk harian tertinggi dalam tempoh 10 hari dengan jumlah RM164.3 juta.

“Pelabur asing melakukan suntikan pada hari pertama dagangan
untuk Tahun Anjing, bersama-sama menjejaki keuntungan dari Wall Street sebelum ini minggu.

“Pelabur asing terus melakukan belian pada hari Selasa dengan belian bersih hanya RM31.8 juta disebabkan kurangnya pemangkin memandangkan pasaran Amerika Syarikat ditutup pada hari Isnin,” katanya.

Bagaimanapun, kemerosotan Wall Street pada hari Rabu
didorong oleh minit mesyuarat Januari Rizab Persekutuan yang
menunjukkan keperluan untuk menaikkan kadar faedah menyebabkan berlaku penurunan dalam pasaran Asia termasuk Malaysia pada Khamis.

Situasi itu menyaksikan penjualan sebanyak AS$30.8 juta dibuat oleh pelabur asing.

Menariknya, pada hari sama juga, FBM KLCI merekodkan penurunan 0.17 peratus, tidak teruk seperti mana pasaran Asia Tenggara yang lain.

FBM KLCI melantun semula pada hujung minggu dengan merekodkan 1,862 mata, disokong oleh belian asing dengan jumlah RM48.5 juta.

Setakat ini, pelabur asing telah membeli sejumlah RM2.1 bilion dalam ekuiti tempatan berbanding RM1.3 bilion dalam tempoh sama tahun lalu.

Pelabur asing masih kekal aktif dalam pasaran tempatan dengan nilai purata dagangan harian (ADTV) asing melepasi RM1 bilion bagi lapan minggu berturut-turut.

ADTV runcit semakin baik, meningkat sebanyak 53 peratus pada sepanjang minggu kepada RM1.0 bilion berbanding RM663 juta. – MalaysiaGazette