Home Dunia Agen saraf Novichok dibangunkan Rusia

Agen saraf Novichok dibangunkan Rusia

Theresa May

LONDON – Bekas perisik Sergei Skripal dan anak perempuannya telah diracun oleh agen saraf yang dibangunkan oleh Rusia.

Perdana Menteri Britain, Theresa May berkata, “kemungkinan besar” Rusia bertanggungjawab terhadap serangan Salisbury.

Pejabat Luar Negeri memanggil duta Rusia untuk memberikan penjelasan.

May berkata jika tidak ada “respons yang boleh dipercayai” sehingga hari Selasa, United Kingdom akan membuat kesimpulan bahawa terdapat “penggunaan kuasa yang menyalahi undang-undang” oleh Moscow.

Bahan kimia yang digunakan dalam serangan itu, kata May, telah dikenalpasti sebagai salah satu kumpulan agen saraf yang dikenali sebagai Novichok.

Mei berkata: “Sama ada ia adalah tindakan langsung oleh Rusia terhadap negara kita atau kerajaan Rusia kehilangan kawalan terhadap agen sarafnya hingga membawa bencana dan membenarnya berada pada tangan orang lain.

Beliau berkata, Setiausaha Luar Boris Johnson telah memberitahu duta besar Moscow untuk menyediakan pendedahan penuh dan lengkap program Novichok kepada badan antarabangsa bagi larangan senjata kimia.

May berkata, negara itu mesti bersedia untuk mengambil langkah yang lebih luas dan ia akan dibentangkan di Parlimen Commons pada hari Rabu sekiranya tidak ada penjelasan yang mencukupi dari Rusia.

Pesara tentera perisik, Skripal, 66 dan Yulia, 33 ditemui dibangku di pusat bandar Salisbury pada 4 Mac lalu. Mereka dalam keadaan kritikal tetapi stabil.

Skripal telah disabitkan kesalahan oleh kerajaan Rusia kerana mendedahkan rahsia kepada MI6 pada tahun 2004, tetapi diberi perlindungan di United Kingdom pada tahun 2010 sebagai sebahagian daripada “pertukaran perisik”. – MalaysiaGazette