Theresa May

LONDON – United Kingdom mengusir 23 orang diplomat Rusia selepas Moscow enggan menjelaskan bagaimana agen saraf untuk menyerang bekas perisik dan anaknya di Salisbury awal bulan lalu.

Perdana Menteri Britain, Theresa May berkata, kesemua diplomat yang didakwa sebagai ‘pegawai perisik yang tidak didedahkan’ telah diberi masa seminggu untuk meninggalkan negara tersebut.

United Kingdom kemudian memaklumkan kepada Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bahawa Rusia telah menggunakan “senjata yang ngeri dan diharamkan dalam peperangan” di sebuah bandaraya aman” di British.

Rusia menafikan percubaan pembunuhan dan mengatakan ia akan bertindak balas dengan sewajarnya.

Mei juga membatalkan jemputan kepada menteri luar negeri Rusia dan berkata Keluarga Diraja tidak akan menghadiri Piala Dunia FIFA di Rusia pada akhir tahun ini.

Bercakap di Majlis Keselamatan PBB, Timbalan Duta Besar Britain ke PBB, Jonathan Allen, menuduh Rusia melanggar tanggungjawabnya di bawah Konvensyen Larangan Senjata Kimia.

Beliau berkata, beliau telah mendengar ancaman dari Rusia tetapi bahawa UK tidak akan dihalang.

“Kami akan berdiri dengan nilai-nilai yang dikongsi oleh majoriti besar di dalam dewan ini di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu ini dan kami meminta anda untuk bersama-sama dengan kami,” katanya.

Sebagai tindak balas, Duta Rusia ke PBB, Vasily Nebenzya, menafikan penglibatan Moscow dalam serangan itu dan menuntut “bukti material” dari Britain untuk menyokong pertuduhannya.

Dalam kejadian 4 Mac lalu, bekas pengintip Rusia, Sergei Skripal, 66, dan anak perempuannya, Yulia Skripal, 33, ditemui terbaring di atas bangku di Salibury akibat terkena serangan agen saraf.

Mereka masih dalam keadaan kritikal. – MalaysiaGazette