Shahidan Kassim.
Shahidan Kassim.

KUALA LUMPUR – Tindakan sembilan wakil rakyat Barisan Nasional (BN) yang tidak hadir pada Majlis Angkat Sumpah Menteri Besar Perlis kelmarin amat memalukan UMNO dan orang Melayu.

Penganalisis politik, Syed Rosli Jamalullai berkata, selama ini UMNO sentiasa hormat dan akur pada segala keputusan yang dibuat oleh sultan berkenaan pelantikkan Menteri Besar.

“Tindakan Datuk Seri Shahidan Kassim (Pengerusi BN Perlis) yang menghasut sembilan Ahli Dewan Undangan Negeri BN untuk memboikot majlis itu adalah derhaka kepada Tuanku Raja Perlis dan amat memalukan.

“Saya sebagai ahli keluarga besar Syed Jamalullail amat berharap Shahidan memohon maaf pada Tuanku dan menerima keputusan Tuanku Syed Sirajuddin Jamalullail itu,” gesanya dalam satu kenyataan hari ini.

Syed Rosli Jamalullail
Syed Rosli Jamalullail

Menurut Syed Rosli, UMNO ketika ini berada di dalam keadaan yang amat lemah dengan pemimpin-pemimpin parti itu banyak terpalit dengan skandal rasuah serta hilang keyakinan dari rakyat seluruh negara patut berasa insaf dan bermuhasabah diri bukan masih bersikap sombong dan angkuh.- MalaysiaGazette