Gonen Segev

TEL AVIV – Israel telah mendakwa bekas menteri kabinetnya menjadi mengintip untuk Iran, kata perkhidmatan keselamatan dalaman, Shin Bet.

Gonen Segev, seorang doktor perubatan yang berkhidmat sebagai menteri tenaga pada tahun 1990-an, didakwa menjadi perisikan Iran semasa tinggal di Nigeria.

Beliau ditahan semasa lawatan ke Equatorial Guinea pada bulan Mei dan diekstradisi atas permintaan oleh polis Israel.

Lelaki berusia 62 tahun itu dipenjara selama lima tahun pada tahun 2005 kerana penyeludupan dadah dan memalsukan pasport diplomatik.

Lesen perubatannya telah dibatalkan tetapi beliau dibenarkan bekerja sebagai doktor Nigeria ketika berpindah ke sana setelah dibebaskan dari penjara pada tahun 2007.

Satu kenyataan yang dikeluarkan Shin Bet pada Isnin berkata, Segev ditahan sejurus tiba di Israel bulan lepas.

Dia telah disoal siasat tentang maklumat yang menunjukkan beliau mungkin ada hubungan dengan agen perisik Iran dan membantu kegiatan Tehran menentang Israel.

Penyiasat mendapati Segev pernah menghubungi pegawai di kedutaan Iran di Nigeria pada tahun 2012 dan beliau turut melawat Iran dua kali untuk bertemu dengan pihak yang mengupahnya, kata Shin Bet.

Segev, tambahnya, juga telah bertemu dengan pihak yang mengupahnya di negara-negara lain dan diberi sistem komunikasi rahsia untuk menghantar mesej berkod.

Shin Bet mendakwa Segev telah memberikan maklumat pengendali yang berkaitan dengan sektor tenaga Israel, tapak keselamatan di Israel dan pegawai di institusi politik dan keselamatan dan juga memperkenalkan pihak yang mengupahnya bertemu dengan beberapa warga Israel yang terlibat dalam sektor keselamatan dengan memperkenalkan diri mereka sebagai ahli perniagaan.

Segev didakwa di mahkamah Jerusalem atas tuduhan “membantu musuh semasa perang dan pengintipan terhadap negara Israel”, serta beberapa kesalahan “menyerahkan maklumat kepada musuh”. – MalaysiaGazette