Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh menunjukkan gambar-gambar barang rampasan di kediaman bekas Perdana Menteri yang berkait kes 1MDB di Menara 238, Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur. foto FAREEZ FADZIL, 27 JUN 2018

KUALA LUMPUR – Seutas rantai leher bernilai RM6.4 juta merupakan barang kemas termahal yang dirampas dalam serbuan ke premis yang dikaitkan dengan siasatan ke atas bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Secara keseluruhannya dianggarkan jumlah wang tunai dan barang kemas yang dirampas dari premis-premis milik Najib dan dua anaknya berjumlah RM900 juta hingga RM1.1 billion.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh berkata, rampasan itu melibatkan penggeledahan di enam premis milik Najib dan dua anaknya di Putrajaya dan Kuala Lumpur pada 16 dan 17 Mei lalu.

Menurut beliau, turut dinilai ialah 567 beg tangan membabitkan 37 jenama bernilai kira-kira RM51.3 juta dan antaranya adalah jenama terkemuka seperti Hermes, Prada, Chanel dan Bijan.

Dalam satu sidang media khas di Bukit Aman hari ini, Amar Singh memberitahu, lapan pasukan khas ditubuhkan melibatkan 150 anggota dan beberapa pakar barangan berjenama yang mengambil masa 36 hari untuk mengira nilai 12,000 jenis barangan kemas dari dalam 25 beg daripada 72 beg yang dirampas. – MalaysiaGazette