Yingluck Shinawatra

BANGKOK – Thailand telah meminta United Kingdom untuk mengekstradisi bekas Perdana Menteri, Yingluck Shinawatra untuk pendakwaan di Thailand.

Kedutaan Thailand di London menghantar surat bertarikh 5 Julai ke Pejabat Luar Negeri dan Komanwel United Kingdom, dengan salinan keputusan Mahkamah Agung yang dilampirkan dalam kes terhadap Yingluck, bersama dengan waran tangkapnya.

Surat itu memetik Perjanjian 1911 antara United Kingdom dan Siam – nama Thailand sebelum ini – mengenai ekstradisi penjenayah buruan.

Proses itu dibuat selepas mendapat permintaan daripada polis dan pendakwa raya, katanya.

Perdana Menteri, Prayut Chan-o-cha semalam berkata, keputusan mengenai sama ada Yingluck akan diekstradisi bergantung kepada United Kingdom.

Penguatkuasa undang-undang Thailand tidak mempunyai kuasa untuk melakukan penangkapan di negara asing, katanya.

“Kerajaan telah melakukan semua di bawah kerangka undang-undang. Negara asing yang terlibat akan memutuskan sama ada menghantar semula (Yingluck) seperti yang diminta, “kata Prayut.

Amnart Chotchai, pengarah Pejabat Hal Ehwal Antarabangsa Jabatan Peguam Negara, berkata, pejabatnya menyelaraskan dengan Kementerian Luar Negeri untuk ekstradisi Yingluck mengikut protokol.

“Kami menyatakan dengan jelas bahawa ini adalah kes rasuah, bukan kes politik, dan berharap pihak berkuasa Britain mempertimbangkan permintaan itu,” katanya.

Perjanjian semasa melarang ekstradisi untuk kesalahan politik.

Amnart berkata, pejabatnya membuat permintaan ekstradisi yang sama terhadap bekas perdana menteri Thaksin Shinawatra, abang Yingluck, tetapi gagal menerima maklum balas.

Dalam suratnya kepada United Kingdom, Kedutaan Thailand memberi jaminan bahawa kes terhadap Yingluck bukanlah politik atau sifat ketenteraan.

“Dia tidak diberi perlepasan dan pengampunan. Dan, waran tangkap bagi defendan untuk menyampaikan hukumannya tidak dipengaruhi oleh statut keterbatasan, “kata surat itu.

Pada bulan September lalu, mahkamah telah menjatuhkan hukuman penjara lima tahun penjara ke atas Yingluck berhubung skandal rasuah.

Semasa lawatannya ke United Kingdom pada bulan Jun, Prayut berkata, rakyat Thailand tidak boleh hidup sebagai “warga kelas dua” di luar negara dengan melarikan diri dari undang-undang Thailand.

Namun, Prayut tidak menamakan sesiapa. – MalaysiaGazette