Datuk Seri Mohamed Azmin Ali memperkukuh sokongan di Selangor apabila kekal mendahului pencabar tunggalnya dalam saingan jawatan timbalan presiden PKR, Mohd Rafizi Ramli pada fasa kedua pemilihan parti yang berlangsung di tujuh cabang di Selangor hari ini.
Datuk Seri Mohamed Azmin Ali

SHAH ALAM – Penjelasan Peguam Negara di sebalik keputusannya membebaskan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng daripada pendakwaan kes rasuah sangat penting kepada integriti institusi perundangan negara itu.

Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata, langkah itu perlu disegerakan bagi mengelakkan keputusan kehakiman itu disalahtafsirkan.

“Saya percaya Peguam Negara akan membuat penjelasan tentang perkara ini supaya tidak timbul tafsiran yang boleh merosakkan persepsi umum terhadap institusi-institusi seperti Jabatan Peguam Negara.

“Sebab itu penjelasan Jabatan Peguam Negara itu penting supaya tidak timbul tafsiran salah,” katanya ketika ditemui di lobi Bangunan Annex, Dewan Negeri Selangor, di sini, hari ini.

Beliau mengulas keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Pulau Pinang, Datuk Hadhariah Syed Ismail semalam yang melepas dan membebaskan Guan Eng, 58, dan ahli perniagaan Phang Li Koon, 46 daripada pertuduhan rasuah berhubung pembelian sebuah banglo di bawah nilai pasaran.

Ini berikutan permohonan peguam Ramkarpal Singh yang mewakili Guan Eng dan Datuk V.Sithambaram serta Hisyam Teh Poh Teik, yang mewakili Phang, supaya anak guam mereka dibebaskan sepenuhnya daripada pertuduhan itu.

Hadhariah berkata beliau tidak bersetuju dengan permohonan pihak pendakwaan supaya pertuduhan itu ditarik balik dan kedua-dua tertuduh dilepaskan tanpa dibebaskan (DNAA). – MalaysiaGazette

Guan Eng dan Phang bebas daripada pertuduhan rasuah

SPRM amat terkejut Lim Guan Eng bebas

Kini nama saya bersih dari fitnah rasuah, kata Guan Eng