Dr. Dzulkefly Ahmad
Menteri Kesihatan, Dr. Dzulkefly Ahmad

KUALA LUMPUR – Polemik pengasingan dispensari atau pemisahan fungsi klinik dan farmasi perlu dihentikan kerana peranan kedua-duanya adalah sama penting untuk mengendali pesakit, kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad.

Beliau berkata, persefahaman yang wujud antara doktor dan ahli farmasi perlu dilihat daripada perspektif pesakit dan bukan dijadikan bahan perdebatan.

Pengasingan dispensari boleh berlaku bergantung kepada kewajaran dan kepentingan untuk memenuhi keperluan pesakit, katanya.

“Andainya sesuatu tempat itu tiada farmasi hanya ada doktor, mereka (doktor) perlu sediakan preskripsi ubat dan beri ubat, manakala ada tempat doktor sediakan preskribsi ubat dan farmasi keluarkan ubat.

“Jadi kita tak boleh cipta undang-undang yang menyusahkan pesakit… kita mungkin menyaksikan sistem hibrid dan fleksibel. Bukannya atau atau dua atau ya atau tidak, tetapi adalah ya dan tidak,” katanya pada sidang media selepas merasmikan sambutan Hari Farmasi Sedunia 2018 peringkat kebangsaan di sini, hari ini.- BERNAMA