TMJ
Trofi Kasut Emas yang disediakan untuk diberi kepada pemain pada Anugerah Sukan Bola Sepak Kebangsaan (ABK) 2018

KUALA LUMPUR – Liga Bola Sepak Malaysia (MFL) akan menggantikan semula trofi Kasut Emas kepada pemenang Anugerah Bola Sepak Kebangsaaan (ABK) 2018.

Langkah tersebut susulan kritikan daripada pelbagai pihak selepas ia ditularkan.

Menerusi kenyataan, MFL mengakui kecewa dengan trofi yang tidak memenuhi standard seperti diharapkan pengerusinya, Tunku Ismail Sultan Ibrahim.

“MFL mengenal pasti kakitangan yang membuat kesilapan dalam pesanan membuat trofi itu dan beliau cuba menutup perkara terbabit tanpa pemberitahuan maklumat kepada pihak pengurusan.

“MFL juga mengambil inisiatif menghubungi semua pemenang untuk menggantikan trofi itu sesuai dengan pencapaian mereka,” katanya.

Badan pengurusan liga itu juga menjelaskan, pihaknya tidak berniat melakukan perkara berkenaan dan tindakan sudah diambil ke atas mereka yang terlibat.

Pada masa sama katanya, MFL sentiasa berusaha menjadikan ABK lebih besar dan megah setiap tahun.

Justeru, MFL menyifatkan perkara seumpama itu tidak sepatutnya berlaku dan ia sememangnya menghampakan.

“Dengan ini, MFL memohon maaf kepada semua pemenang dan komuniti bola sepak Malaysia atas insiden yang tidak mencerminkan matlamat, visi, piawaian MFL serta Tunku Pengerusi kami yang sangat menekankan standard juga kualiti dalam semua aspek.

“MFL akan lebih baik pada masa hadapan,” katanya.

Sebelum ini, ABK 2018 dihujani kritikan terhadap trofi kategori kasut emas yang dimenangi pemain import Selangor, Rufino Segovia yang terlalu kecil berbanding tahun lalu.

Turut dipertikaikan adalah kualiti trofi apabila salah satu trofi dimenangi pemain Johor Darul Ta’zim (JDT), Safawi Rasid yang didakwa patah sejurus keluar dari hotel. – MalaysiaGazette

TMJ arah penyedia trofi ABK 2018 letak jawatan