Mohammed bin Salman. foto Agensi

WASHINGTON – Senator Amerika Syarikat kini lebih pasti Putera Mahkota Arab Saudi mempunyai peranan dalam pembunuhan Jamal Khashoggi.

Kenyataan itu dibuat selepas mereka diberi taklimat oleh Agensi Perisikan Pusat (CIA).

Menyifat pembunuhan itu sebagai serangan yang kejam, Senator Lindsey Graham berkata, beliau mempunyai “keyakinan tinggi” bahawa Mohammed bin Salman terlibat dalam pembunuhan Khashoggi.

Senator Republikan dari Carolina selatan itu menggambarkan Kerajaan Arab Saudi sebagai “bola menghancurkan”, “gila” dan “berbahaya”.

The Saudis have charged 11 people but deny the crown prince was involved.

Ahli-ahli Jawatankuasa Senat dari Hubungan Luar Negara tidak membuat kenyataan selepas taklimat oleh Pengarah CIA, Gina Haspel pada hari Selasa.

“Tidak ada asap pistol – ada gergaji,” kata Graham, merujuk kepada pembunuhan Khashoggi dalam konsulat Arab Saudi di Istanbul pada bulan 2 Oktober lalu.

Senator Demokrat, Bob Menendez, dari New Jersey pula berkata, beliau tidak dapat menyokong penglibatan Arab Saudi dalam perang di Yaman atau penjualan senjata kepada kerajaan Saudi selagi Putera Mahkota kekal berkuasa.

Beliau berkata, Amerika Syarikat mesti “menghantar mesej yang jelas dan tidak boleh silap bahawa tindakan sedemikian tidak dapat diterima di pentas dunia”.

Seorang lagi Senator, Bob Corker, tidak syak lagi pembunuhan itu berlaku atas perintah Putera Mahkota.

Corker dari Republikan Tennessee menambah: “Jika beliau (Putera Mahkota) berada di hadapan juri, dia akan disabitkan dalam masa 30 minit. Bersalah.”

Malah, beliau berkata, Presiden Donald Trump telah cuba menafikan pembunuhan Khashoggi dengan menolak untuk mengutuk tindakan Putera Mahkota.

Senator Chris Murphy yang tidak berkesempatan untuk menghadiri taklimat CIA itu turut mengkritik pentadbiran Trump dengan menyatakan bukan semua perlu dirahsiakan.

Jelasnya, jika Amerika Syarikat tahu pemimpin Arab Saudi terlibat dalam pembunuhan penduduk Amerika Syarikat mengapa ia perlu disembunyikan kepada orang ramai. – MalaysiaGazette