Penduduk China menaiki basikal di bandar. Foto Reuters

SHANGHAI – Penduduk China dijangka mencapai kemuncak 1.442 bilion pada tahun 2029 dan diunjur merosot pada tahun 2030.

Negara paling padat di dunia itu perlu membuat dasar untuk mengatasi masalah buruh yang semakin menurun dan penduduk yang semakin tua, menurut ringkasan edisi terbaru “Buku Hijau Kependudukan dan Buruh” yang diterbitkan oleh China Academy of Social Sains (CASS).

Pertumbuhan populasi pekerja kini tidak berubah, kata laporan itu dan peningkatan jumlah orang tua akan memberi impak yang besar kepada perkembangan sosial dan ekonomi di negara ini, terutamanya jika kadar kesuburan kekal rendah.

Dari sudut pandangan teori, penurunan populasi jangka panjang, terutamanya apabila ia disertai dengan penduduk yang terus meningkat, pasti akan menyebabkan situasi sosial dan ekonomi yang sangat tidak baik,” katanya.

Penduduk China dijangka kembali kepada 1.36 bilion menjelang pertengahan abad ini dan mungkin berlaku penurunan tenaga kerja sebanyak 200 juta.

Jika kadar kesuburan tidak berubah, penduduk boleh jatuh ke 1.17 bilion menjelang 2065, katanya.

China memutuskan pada 2016 untuk melonggarkan dasar seorang anak dan membenarkan pasangan memiliki dua orang anak.

Bagaimanapun, kadar kelahiran negara itu masih menurun 3.5 peratus pada 2017 dan dijangkakan terus merosot pada tahun lepas.

“Kadar kebergantungan” China – atau kedudukan individu bukan pekerja, termasuk kanak-kanak dan orang tua, dalam jumlah penduduk – meningkat untuk kali pertama dalam lebih daripada 30 tahun pada tahun 201 dan secara meluas dijangka meningkat lagi sekurang-kurangnya beberapa dekad akan datang.

Peratusan pesara dijangkakan bertambah hingga 2060, kata laporan CASS.

Mengikut ramalan sebelumnya, populasi warga tua China dijangka mencapai 400 juta menjelang akhir tahun 2035, meningkat daripada sekitar 240 juta pada tahun lalu. – MalaysiaGazette