Donald Trump. foto Reuters

WASHINGTON – Seorang Senator Republikan menggesa Presiden Donald Trump untuk membuka semula sebahagian daripada kerajaan ditutup selama lebih dari tiga minggu.

Lindsey Graham, yang rapat dengan Trump berkata, pembukaan semula itu akan membenarkan perbincangan semula antara Republikan dan Demokrat.

Penutupan sebahagian daripada kerajaan negara ini menjadi tempoh paling panjang dalam sejarah Amerika Syarikat.

Ia mengakibatkan beratus-ratus ribu pekerja awam tidak dibayar gaji dan pejabat kerajaan terpaksa ditutup.

Penutupan itu berlaku selepas Trump menolak untuk meluluskan bajet kecuali ia membabitkan kos sebanyak AS$5.7 bilion bagi pembinaan tembok sepanjang sempadan Mexico.

Tetapi Demokrat telah menolak permohonan itu dan tidak mahu berunding sehingga kerajaan dibuka semula.

Trump telah meningkatkan kepentingannya dengan mengancam untuk mengisytiharkan darurat kebangsaan dan menangani Kongres serta mendapatkan wang yang diperlukannya.

Graham, Pengerusi Jawatankuasa Kehakiman Senat berkata, beliau telah menggesa Presiden pada hari Ahad untuk membuka semula kerajaan untuk memulakan rundingan kembali.

Beliau berkata, jika perbincangan masih gagal bersetuju pembiayaan, White House boleh mengisytiharkan kecemasan negara.

Presiden Trump menegaskan dinding atau halangan di sepanjang sempadan Mexico diperlukan untuk menghentikan penjenayah memasuki negara itu.

“Sebelum beliau memilih untuk pilihan perundangan dan saya fikir kita hampir di sana, saya akan mendesak mereka untuk membuka kerajaan untuk jangka masa yang singkat, seperti tiga minggu bagi kita melihat jika kita boleh mendapatkan perjanjian,” kata Graham kepada Fox News.

Namun, Trump telah memberitahunya: “Mari kita buat perjanjian, kemudian baru buka kerajaan.” – MalaysiaGazette