Christine Lagarde.

DAVOS – Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) mengurangkan unjuran pertumbuhan ekonomi dunia bagi tahun ini dan 2020 disebabkan kelemahan di Eropah dan beberapa pasaran baru muncul.

Selain itu, kegagalan untuk menyelesaikan ketegangan perdagangan juga telah menjejaskan ekonomi global.

Dalam penurunan kedua dalam tempoh tiga bulan, pemberi pinjaman global juga menyebutkan kelembapan yang lebih besar daripada dijangkakan dalam ekonomi China dan kemungkinan “tiada rundingan’ Brexit sebagai risiko kepada prospek, akan memburukkan lagi pergolakan pasaran di pasaran kewangan.

IMF meramalkan ekonomi global berkembang pada 3.5 peratus pada 2019 dan 3.6 peratus pada 2020, susut 0.2 dan 0.1 mata peratusan daripada unjuran pada Oktober tahun lalu.

Ramalan baru yang dikeluarkan pada penghujung perhimpunan pemimpin dunia dan eksekutif perniagaan minggu ini di Forum Ekonomi Dunia di Switzerland, Davos, menunjukkan pembuat dasar mungkin perlu membuat rancangan untuk mengatasi pertumbuhan global yang kukuh.

Pengarah Urusan IMF, Christine Lagarde berkata, selepas pengembangan dua tahun yang kukuh, ekonomi dunia semakin perlahan daripada jangkaan dan risiko semakin meningkat.

“Adakah itu bermakna kemelesetan global adalah sekitar sudut? Tidak. Tetapi risiko penurunan yang lebih ketara dalam pertumbuhan global sememangnya meningkat, “katanya sambil menggesa pembuat dasar bersedia untuk menghadapi kelembapan serius dengan meningkatkan daya tahan ekonomi terhadap risiko.

Penurunan ini mencerminkan tanda-tanda kelemahan di Eropah, dengan kuasa eksportnya iaitu Jerman terjejas oleh piawaian pelepasan bahan bakar baharu untuk kereta dan dengan Itali di bawah tekanan pasaran akibat kebuntuan Rom dengan Kesatuan Eropah, baru-baru ini.

Pertumbuhan di zon euro ditetapkan kepada sederhana daripada 1.8 peratus pada 2018 kepada 1.6 peratus pada 2019, 0.3 peratus lebih rendah daripada yang diunjurkan tiga bulan lalu, kata IMF.

IMF juga mengurangkan ramalan pertumbuhan 2019 untuk negara-negara membangun kepada 4.5 peratus, turun 0.2 mata peratusan daripada unjuran sebelum ini dan penurunan daripada 4.7 peratus pada 2018.

“Pasaran yang sedang berkembang dan ekonomi membangun telah diuji oleh keadaan luar yang sukar sejak beberapa bulan yang lalu di tengah-tengah ketegangan perdagangan, peningkatan kadar faedah Amerika Syarikat, penghargaan dolar, aliran keluar modal dan harga minyak yang tidak menentu,” tambah beluau,

IMF mengekalkan unjuran pertumbuhan Amerika Syarikat sebanyak 2.5 peratus tahun ini dan 1.8 peratus pada 2020, menunjuk kepada kekuatan berterusan dalam permintaan dalam negeri.

Ia juga menjangkakan pertumbuhan China pada 6.2 peratus pada 2019 dan 2020, tetapi tambahnya, aktiviti ekonomi boleh terlepas jangkaan sekiranya ketegangan perdagangan berterusan, walaupun dengan usaha kerajaan untuk memacu pertumbuhan dengan meningkatkan perbelanjaan fiskal dan pinjaman bank.

“Seperti yang dilihat pada 2015-16, kebimbangan tentang kedudukan ekonomi China boleh mencetuskan penjualan yang meluas dalam pasaran kewangan dan komoditi yang meletakkan rakan dagangannya, pengeksport komoditi, dan pasaran baru muncul di bawah tekanan,” kata IMF. – MalaysiaGazette