Perarakan tentera Pyongyang yang mempamerkan peluru berpandu dan senjata nuklear. foto Agensi

WASHINGTON – Satu daripada 20 pangkalan peluru berpandu balistik yang tidak diisytiharkan di Korea Utara berfungsi sebagai ibu pejabat.

Pangkalan operasi Sino-ri dan peluru berpandu Nodong yang ditempatkan di lokasi ini sesuai dengan strategi tentera nuklear Korea Utara dengan menyediakan kemampuan operasi nuklear peringkat pertama atau konvensional, menurut laporan Pusat Pengajian Strategik dan Antarabangsa (CSIS).

Penemuan ibu pejabat peluru berpandu yang tidak diisytiharkan itu dilaporkan selepas tiga hari Presiden Donald Trump mengumumkan bahawa beliau menantikan ke sidang kemuncak lain untuk membincangkan penghapusan nuklear dengan pemimpin Korea Utara, Kim Jong-un pada akhir Februari ini.

Kali terakhir CSIS melaporkan mengenai 20 pangkalan yang tidak diumumkan Pyongyang adalah pada November.

Menurutnya, pangkalan Sino-ri tidak pernah diisytiharkan oleh Korea Utara dan sebagai akibatnya “tidak kelihatan sebagai subjek perundingan penghapusan nuklear.

Laporan itu juga menyatakan asas operasi peluru berpandu mungkin akan tertakluk kepada perisytiharan, pengesahan, dan pembongkaran dalam apa-apa perjanjian penghapusan nuklear.

“Orang-orang Korea Utara tidak akan berunding mengenai perkara-perkara yang mereka tidak nyatakan. Ia kelihatan seperti mereka bermain permainan. Mereka masih mempunyai keupayaan operasi ini, “walaupun mereka memusnahkan kemudahan nuklear mereka yang didedahkan,” kata Victor Cha, salah seorang pengarang laporan itu.

Terletak di 132 batu di utara zon penampan, kompleks Sino-ri adalah seluar 18 kilometer persegi yang memainkan peranan dalam membangunkan peluru berpandu balistik yang boleh mencecah Korea Selatan, Jepun dan wilayah Amerika Syarikat di Guam, dekat Pasifik Barat. – MalaysiaGazette