Bursa Malaysia

KUALA LUMPUR – Pelabur asing terus memasuki Bursa Malaysia untuk minggu keempat berturut-turut tetapi lebih perlahan berbanding minggu-minggu sebelumnya.

Berdasarkan data dari Bursa Malaysia, pelabur asing membeli RM146.8 juta bursa tempatan minggu lalu.

MIDF Research berkata, aliran masuk sederhana sebanyak RM37.3 juta dalam dagangan pada hari Isnin, meneruskan momentum belian pada hari kesembilan.

Bagaimanapun, belian asing berakhir pada hari Selasa selepas jualan mencecah RM12.8 juta, kebetulan berlaku ketika bursa merosot 0.4 peratus kepada 1,690 mata.

Selera berisiko lemah pada hari Selasa berikutan kejatuhan 2.8 peratus semalaman dalam harga minyak mentah Brent digabungkan dengan jangkaan rundingan perdagangan Sino-Amerika Syarikat.

Meskipun begitu, pelabur luar pesisir kembali ke Bursa Malaysia pada hari Rabu dengan nilai bersih belian RM65.1 juta, aliran bersih bersih asing tertinggi sepanjang minggu ini.

Peningkatan harga minyak menjadi pemangkin terhadap peningkatan aliran masuk asing pada hari itu berikutan kenaikan 0.4 peratus dalam harga minyak mentah Brent.

Kenaikan itu dipacu oleh sekatan minyak oleh pentadbiran Presiden Donald Trump terhadap firma minyak negara milik Venezuela, manakala Arab Saudi pula mengurangkan pengeluaran pada bulan Januari lebih daripada yang dinyatakan.

Dalam nota minggunya, MIDF Research menambah, momentum aliran masuk bersih asing berterusan pada hari dagangan terakhir minggu ini dengan belian bersih RM57.2 juta.

Firma penyelidikan itu berpendapat sentimen itu sebahagiannya disokong oleh eksport Malaysia pada tahun 2018 yang meningkat sebanyak 6.7 peratus kepada hampir RM1 trilion.

Sementara itu, FBM KLCI sedikit berubah, merosot kurang daripada 1 peratus pada hari Khamis menjelang hujung minggu yang panjang dan musim perayaan.

Bulan Januari 2019 menyaksikan aliran masuk asing sebanyak RM1.03 bilion atau AS$249.3 juta buat pertama kali sejak September tahun lepas.

Sebagai perbandingan dengan tiga pasaran ASEAN lain, aliran masuk pelabur asing di Malaysia adalah yang kedua paling rendah. Yang pertama adalah Indonesia.

Katanya, pelabur asing adalah satu-satunya kumpulan yang menyaksikan kenaikan mingguan dalam purata nilai dagangan harian (ADTV) melonjak sebanyak 21.0 peratus untuk kekal di atas RM1 bilion bagi minggu kedua. – MalaysiaGazette