Hannah Yeoh

KUALA LUMPUR – Rang undang-undang mengenai gangguan seksual tidak dapat dibentangkan pada persidangan Parlimen bulan depan berikutan kerajaan masih perlu meneliti hasil kajian impak yang baru selesai dijalankan terhadap undang-undang itu.

Timbalan Menteri Pembangunan Keluarga, Wanita dan Masyarakat Hannah Yeoh berkata langkah itu bagi memastikan liputan undang-undang yang menyeluruh dengan skop lebih besar.

“Gangguan seksual bukan sahaja boleh berlaku di tempat kerja tetapi juga di institusi dan sektor lain termasuk di rumah, jadi kami mahu pastikan akta itu benar-benar bermanfaat,” katanya kepada pemberita selepas meninjau pembaikan kemudahan di Sekolah Menengah Sains Seri Puteri, di sini hari ini.

Beliau berkata untuk itu, pihaknya akan memulakan konsultasi dengan badan bukan kerajaan dan mangsa gangguan seksual berdasarkan hasil kajian impak yang diterima.

Pada masa sama Yeoh berkata kerajaan tetap menyasarkan undang-undang tersebut dibentangkan di Parlimen pada tahun ini.

Sementara itu, Yeoh yang juga Anggota Parlimen Segambut, berkata beliau akan menulis surat kepada Kementerian Pendidikan bagi memastikan tapak sekolah berkenaan dikekalkan sebagai tapak sekolah susulan beberapa kes kawasan sekolah telah dibangunkan semula untuk tujuan komersil.

“Contohnya Sekolah Menengah Perempuan Bukit Bintang yang kini menjadi pusat beli-belah Pavilion.

“Sekolah Menengah Sains Seri Puteri ini bersebelahan dengan Sekolah Menengah Kebangsaan Maxwell yang juga dalam Parlimen Segambut. Saya berharap tiada pihak yang menyasarkan untuk membangunkan kawasan-kawasan strategik ini,” katanya.

Kerja pembaikan di sekolah itu yang menggunakan peruntukan Anggota Parlimen Segambut melibatkan penyenggaraan tangki air dan rumah pam serta pemasangan 10 kipas siling dengan kos keseluruhan RM10,809.

— BERNAMA