Nancy Pelosi. foto Agensi

WASHINGTON – Dewan Perwakilan Amerika Syarikat (AS) telah mengundi untuk membatalkan deklarasi kecemasan Presiden Donald Trump untuk membina tembok sempadan AS-Mexico.

Tawaran untuk membatalkan perisytiharan yang kini tertakluk kepada majoriti Senat Republikan, yang mana beberapa individu konservatif mengatakan mereka akan mengundi Demokrat.

Trump mengisytiharkan kecemasan selepas Kongres menolak pembiayaan untuk pembinaan tembok dan deklarasi kecemasan itu memberi kuasa kepadanya.

Resolusi itu mengundi Demokrat dengan margin 245-182.

Seramai 13 Republikan menyebelahi Demokrat dengan menolak deklarasi Trump, yang dicadangkan Kongres tidak akan mempunyai majoriti dua pertiga daripada kedua-dua Dewan yang diperlukan untuk mengalahkan kuasa veto presiden.

Ahli Parlimen menggunakan peruntukan daripada Akta Kecemasan Kebangsaan untuk membantah deklarasi presiden, tetapi ia memerlukan kedua-dua dewan untuk mengundi dan melengkapkan pengundian dalam masa 18 hari.

Trump menyifatkan keadaan di sempadan selatan sebagai “krisis” dan pada 15 Februari lalu mengeluarkan perisytiharan kecemasan untuk memintas Kongres dan membina tembok dengan menggunakan dana ketenteraan.

Demokrat mengatakan pengisytiharan itu tidak berperlembagaan.

Speaker Dewan, Nancy Pelosi berkata: “Ini bukan mengenai sempadan, ini mengenai Perlembagaan Amerika Syarikat, bukan mengenai politik, bukan tentang partisanship, ia mengenai patriotisme”. – MalaysiaGazette