Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata, kekukuhan ekonomi negara bersandarkan kepada lapan faktor iaitu pertumbuhan yang mantap dan stabil.
KLCC mercu tanda Kuala Lumpur.

KUALA LUMPUR – Bandar raya Kuala Lumpur dan Johor Bahru, masing-masing mengekalkan kedudukan ke-85 dan ke-101 dalam Tinjauan Kualiti Kehidupan Mercer dunia.

Tinjauan kali ke-21 itu mengenal pasti bandar-bandar di seluruh dunia yang masih memberi tarikan persekitaran untuk menjalankan perniagaan dan paling memahami bahawa kualiti hidup adalah komponen penting dalam daya tarikan bandar untuk perniagaan dan bakat bergerak.

Kedudukan Kuala Lumpur dan Johor Bahru, masing-masing di tangga ke-10 dan ke-12 di peringkat Asia.

Di peringkat global, Vienna masih mengekalkan kedudukan teratas dalam kajian itu untuk tahun ke-10, diikuti Zurich.

Tempat ketiga ialah Auckland, Munich dan Vancouver – bandar yang mendapat kedudukan tertinggi di Amerika Utara untuk 10 tahun yang lalu.

Singapura (25), Montevideo (78) dan Port Louis (83) mengekalkan kedudukan mereka sebagai ranking tertinggi masing-masing di bandar di Asia, Amerika Selatan dan Afrika.

Walaupun masih berada di bawah kualiti bandar dalam senarai kehidupan, Baghdad telah menyaksikan penambahbaikan dalam asoek keselamatan dan perkhidmatan kesihatan perkhidmatan.

Manakala Caracas, menyaksikan penurunan taraf hidup berikutan ketidakstabilan dalam politik dan ekonomi.

Rakan Kanan dan Presiden Pernigaan Karier Mercer, Ilya Bonic berkata, kekuatan keupayaan adalah integral kepada operasi global kebanyakan perniagaan antarabangsa perniagaan dan sebahagian besarnya didorong oleh kesejahteraan peribadi profesional yang ditempatkan oleh syarikat berdasarkan lokasi-lokasi.

“Syarikat yang ingin berkembang di luar negara mempunyai pelbagai pertimbangan ketika mengenal pasti tempat terbaik untuk mencari kakitangan dan pejabat baru.

“Kuncinya adalah ukuran standard yang relevan dan data yang boleh dipercayai penting untuk majikan membuat keputusan kritikal, daripada membuat keputusan di mana untuk mewujudkan pejabat, kediaman dan ganjaran
tenaga kerja global,” katanya.

Penilaian kajian itu membabitkan lebih 450 bandar di seluruh dunia. – MalaysiaGazette