Darell Leiking

KUALA LUMPUR – Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Darell Leiking akan mengetuai misi perdagangan dan pelaburan ke Amerika Syarikat (AS).

Beliau akan ke Washington, New York, Seattle, San Jose dan San Francisco mulai hari ini hingga 6 April 2019.

Misi yang turut disertai Timbalan Ketua Setiausaha Perdagangan MITI dan juga pegawai kanan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA), Perdagangan Luar Negeri Malaysia Perbadanan Pembangunan (MATRADE) dan InvestKL Corporation itu dijadual bertemu dengan pegawai tertinggi di Malaysia Pejabat Perwakilan Perdagangan Amerika Syarikat, Jabatan Perdagangan dan White House.

Pertemuan-pertemuan itu bertujuan mengukuhkan lagi hubungan perdagangan dan pelaburan Malaysia dengan AS.

Darell akan bertemu dan berinteraksi dengan kumpulan-kumpulan perniagaan utama seperti Majlis Perniagaan AS-ASEAN, Dewan Perdagangan AS dan Pacific Northwest Aerospace Alliance serta syarikat terpilih dalam sektor seperti elektrik dan elektronik, kecerdasan buatan, petrokimia, dan komunikasi maklumat teknologi.

Pada tahun 2018, AS kekal sebagai negara perdagangan utama Malaysia di rantau Amerika Utara dan rakan dagangan ketiga terbesar di dunia dengan jumlah dagangan RM155.68 bilion atau 8.3 peratus kepentingan.

Eksport ke AS mencecah RM90.73 bilion manakala import dari AS pula berjumlah RM64.94 bilion. Kedua-duanya dipacu oleh barangan pembuatan.

Dari segi projek yang dilaksanakan, AS kekal sebagai pelabur kedua terbesar di Malaysia dalam sektor
elektrik dan elektronik, peranti perubatan, tenaga boleh diperbaharui dan aeroangkasa bernilai RM74.01 bilion.

Syarikat-syarikat Malaysia juga berjaya meneroka di AS dalam pelbagai sektor dari hiburan dan resort, oleo-kimia, perindustrian pembungkusan, perabot hingga perbankan dengan jumlah AS$14 bilion. – MalaysiaGazette