Foto Daily Express

LONDON – Tonggak pertahanan Liverpool, Virgil van Dijk dipilih  sebagai pemenang anugerah Pemain Terbaik Persatuan Pemain Bolasepak Profesional England (PFA) 2019, lapor The Telegraph.

Van Dijk menjadi pemain kedua di Liverpool, Mohamed Salah yang memenangi anugerah sama tahun lalu dalam undian yang dijalankan di kalangan pemain-pemain sekali gus menewaskan penyerang Manchester City, Raheem Sterling.

Begitupun Sterling, 24, memenangi anugerah Pemain Muda Terbaik PFA mengikuti langkah rakan sepasukannya dari City, Leroy Sane.

Van Dijk menyertai Liverpool dari Southampton dengan nilai £75 juta (RM400.46 juta) pada Januari 2018.

Pemain kebangsaan Belanda berusia 27 tahun itu menjadi antara tonggak Liverpool dalam usaha kelab itu mencabar kejuaraan Liga Perdana Inggeris pada musim ini.

Kehadiran Van Dijk jelas meningkatkan jentera pertahanan Reds dengan pasukan itu mencatatkan 20 perlawanan tanpa bolos dan hanya melepaskan 20 gol pada musim ini.

Sementara itu, pemain kebangsaan England, Sterling turut dipuji atas usahanya bersuara mengenai masalah perkauman yang melanda bola sepak.

Bagi kategori wanita, anugerah Pemain Terbaik PFA dimenangi pemain Arsenal, Vivianne Miedema yang membantu Gunners menjulang gelaran Liga Super Wanita yang kali terakhir dimenangi pada 2012.