David Solomon
David Solomon. Foto Business Insider

KUALA LUMPUR – Goldman Sachs Group Inc belum memulakan perbincangan dengan Jabatan Kehakiman mengenai cara terbaik untuk menyelesaikan peranannya dalam skandal rasuah 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Ia termasuk pengakuan bersalah menjadi sebahagian daripada rundingan itu, menurut Ketua Pegawai Eksekutif David Solomon.

“Kami tidak pernah memulakan perbincangan dengan Jabatan Kehakiman mengenai mana-mana perkara itu,” kata Solomon dalam satu wawancara dengan televisyen Bloomberg.

Seorang pendakwa Amerika Syarikat mencadangkan kepada pegawai kanan Jabatan Kehakiman bahawa Goldman Sachs dikehendaki mengaku bersalah melakukan jenayah untuk menyelesaikan kaitannya dengan 1MDB Malaysia, lapor Financial Times minggu lepas.

Seorang jurucakap firma itu berkata, pada masa itu Goldman tidak berfikir bahawa rayuan itu diperlukan.

Jabatan Kehakiman enggan mengulas.

Bank pelaburan yang berpangkalan di New York telah menyalahkan seorang pekerja keranasalah laku berkaitan dengan 1MDB, yang sebelum ini memberitahu pendakwa ia ditipu oleh bekas rakan kongsi, Tim Leissner.

Namun, pihak berkuasa di Malaysia juga menyalahkan syarikat itu, mendakwa ia mengelirukan para pelabur hingga meningkatkan lebih daripada AS$6 bilion untuk 1MDB pada tahun 2012 dan 2013. – MalaysiaGazette