Gambar hiasan
Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Malaysia mengekalkan kedudukan ke-22 dalamĀ  Buku Tahunan Daya Saing Dunia (WCY) 2019 dengan skor 82.54 daripada 100 mata.

Ia merupakan kali kedua Malaysia berada pada kedudukan tersebut dalam kalangan 63 negara, menggambarkan sentimen positif dalam kalangan komuniti perniagaan terhadap kerajaan baharu.

Menariknya, buku itu menunjukkan peningkatan dalam petunjuk berkaitan institusi seperti rasuah, ketelusan, birokrasi, keadilan, perpaduan sosial dan orang awam kewangan dari segi kedudukan dan nilai skor berbanding tahun sebelumnya.

Semua petunjuk meningkat dalam skor nilai lebih daripada 10 peratus (antara 10.8 peratus di khalayak ramai kewangan kepada 31.1 peratus dalam tawaran rasuah dan rasuah).

Malaysia terus mendahului Belgium (27), Republik Korea (28) dan Jepun (30).

Malaysia mengatasi New Zealand dengan satu tempat untuk menduduki tempat ke-7 antara 14 ekonomi Asia Pasifik dan kedua selepas Singapura di ASEAN, mengatasi negara-negara lain di rantau ini.

Malaysia muncul kedua dalam kalangan 28 ekonomi dengan Keluaran Dalam Negara Kasar per kapita kurang dari AS$20,000.

WCY diterbitkan oleh IMD World Competitiveness Centre, yang berpangkalan di Lausanne, Switzerland.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Darell Leiking berkata, laporan tersebut juga menyusun 235 indikator yang terdiri daripada 143 data angka atau grafik (60%) dan 92 data persepsi (40%) diperolehi daripada Kajian Pendapat Eksekutif, manakala 98 indikator dibentangkan sebagai maklumat latar belakang.

WCY 2019 turut menilai ekonomi berdasarkan kepada empat faktor input daya saing; Prestasi Ekonomi, Kecekapan Kerajaan,
Kecekapan dan Infrastruktur Perniagaan di mana masing-masing merangkumi 5 sub-faktor.

Prestasi Ekonomi mengambil kira penilaian makro-ekonomi domestik, yang mana kedudukan Malaysia berada pada kedudukan ke-11.

Malaysia mencatatkan kedudukan teratas dalam kalangan 63 negara dalam subsektor harga.

Namun, penurunan marginal direkodkan dalam Perdagangan Antarabangsa ke-14 (2018: 9), Pekerjaan 16 (2018: 11) dan
Pelaburan Antarabangsa ke-22 (2018: 16), Subfaktor Ekonomi Dalam Negeri merosot kepada 31 tahun ini (2018: 16).

Kekuatan negara adalah pada baki akaun semasa (ke-6), jangka panjang pengangguran (ke-6), harga petrol (ke-7) dan kadar pengangguran (ke-9).

Menurutnya, dalam faktor Kecekapan Kerajaan yang mengukur sejauh mana dasar kerajaan yang kondusif kepada daya saing, Malaysia menduduki tangga ke-24 (2018:23).

“Kekuatan kita berada dalam kestabilan kadar pertukaran (ke-3), kadar cukai penggunaan (ke-7) dan penyesuaian dasar kerajaan (ke-9)

“Tetapi kita perlu memperbaiki kedudukan dalam penunjuk prosedur permulaan apabila diletakkan pada kedudukan ke-56 dalam kalangan 63 ekonomi,” kata Leiking.

Malaysia berada pada kedudukan ke-18 (2018: 17) dalam faktor Kecekapan Perniagaan yang mengukur sejauh mana perusahaan menjalankan dalam yang inovatif, menguntungkan dan bertanggungjawab.

Peningkatan dilihat dalam kedudukan sub-faktor kewangan (ke-23).

“Kekuatan negara dibina berdasarkan purata bilangan jam kerja setahun (ke-4), buruh mahir (ke-5) diikuti dengan penggunaan data besar (ke-9),” tambahnya.

Walaupun peningkatan wanita yang memegang ijazah (ke-4), Malaysia berada di kedudukan ke-52 untuk penyertaan wanita dalam tenaga buruh.

Malaysia memperbaiki kedudukan lima tangga kepada tempat ke-28 dalam faktor infrastruktur (2018:33), kedudukan terbaik untuk negara dalam tempoh empat tahun lepas. – MalaysiaGazette