Sebahagian peserta yang terlibat dalam protes cadangan rang undang-undang ekstradisi suspek ke China. foto Agensi

HONG KONG – Berpuluh ribu orang melancarkan protes di bandar ini untuk menghalang cadangan ekstradisi undang-undang yang membenarkan suspek dihantar ke China untuk menghadapi perbicaraan.

Demonstrasi itu merupakan perhimpunan terbesar di Hong Kong dalam tempoh 15 tahun.

Kira-kira 2,000 anggota polis dilaporkan memantau keadaan selepas para penganjur menjangkakan demonstrasi itu menarik lebih 500,000 orang.

Penyertaan pada hari ini adalah terbesar sejak jumlah yang hampir sama turut serta pada tahun 2003 untuk mencabar rancangan kerajaan yang mahu mengetatkan undang-undang keselamatan negara yang kemudiannya ditangguhkan.

Petunjuk awal mencadangkan jumlah peserta mungkin boleh mencapai beberapa ratus ribu berikutan stesen keretapi bawah tanah sesak dengan orang yang mahu menyertai perhimpunan, yang akan bermula pukul 3 petang (0700 GMT) di Victoria Park.

Meskipun cuaca panas tetapi tidak menghalang orang ramai untuk menyertai demonstrasi tersebut.

Pembangkang yang mencadangkan rang undang-undang itu telah menyatukan komuniti Hong Kong dari masyarakat perniagaan dan peguam hingga kepada penuntut serta kumpulan agama dan individu yang pro demokrasi.

Peserta demonstrasi itu akan berarak dari Causeway Bay, pusat beli-belah Wanchai, kawasan kediaman ke Parlimen Hong Kong yang akan menyaksikan perdebatan tentang cadangan undang-undang itu pada hari Rabu ini.

Perubahan undang-undang itu akan memudahkan pengaturan setiap suspek kes diekstradisi ke negara-negara termasuk China, Macau dan Taiwan, meningkatkan lagi perjanjian yang sudah dimeterai Hong Kong dengan 20 buah negara.

Tetapi ia adalah prospek penyerahan ke China yang telah mengejutkan Hong Kong.

Tanah bekas jajahan British itu telah diserahkan kembali kepada pemerintahan Cina pada tahun 1997 di tengah-tengah jaminan autonomi dan kebebasan, termasuk sistem perundangan yang berasingan.

“Ini satu cadangan, atau satu set cadangan, yang menentang kedaulatan undang-undang, terhadap kestabilan dan keselamatan Hong Kong, menentang kedudukan Hong Kong sebagai hab perdagangan antarabangsa yang hebat,” kata gabenor British yang terakhir di wilayah itu, Chris Patten.

Malah, komuniti perniagaan, politik atau kumpulan sosial dan agama, penentang rancangan itu mengatakan mereka sangat mempersoalkan keadilan dan ketelusan sistem pengadilan China dan bimbang tentang pasukan keselamatan yang membuat tuduhan. – MalaysiaGazette