Yang di-Pertuan Agong XVI, Al-Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah dan Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandar Sultan Iskandar.

PUTRAJAYA – Tarikh 30 Julai ini yang diumumkan Kerajaan Persekutuan sebagai hari kelepasan am tambahan di seluruh negara sempena Hari Pertabalan Yang di-Pertuan Agong ke-16, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah adalah juga cuti umum yang diperuntukkan kepada para pekerja di sektor swasta menurut Seksyen 60D (1)(b) Akta Kerja 1955.

Menurut kenyataan Kementerian Sumber Manusia hari ini, berdasarkan kepada peruntukan itu, para majikan boleh menggantikan mana-mana hari lain sebagai ganti cuti umum bergaji kepada para pekerja.

“Sehubungan itu, semua majikan dikehendaki memberitahu para pekerja mereka sama ada memilih tarikh 30 Julai ini sebagai hari cuti umum atau menggantikannya kepada tarikh lain.

“Sekiranya tiada penggantian dibuat dengan mana-mana hari lain, maka para pekerja yang bekerja pada tarikh itu layak menerima kadar gaji kerja pada cuti umum,” katanya, sambil menambah bagi Sabah dan Sarawak, ia selaras dengan undang-undang negeri masing-masing.

Menurut kementerian itu, cuti yang diisytiharkan Kerajaan Persekutuan itu adalah di bawah Seksyen 8, Akta Hari Kelepasan 1951(Akta 369) bagi Semenanjung Malaysia dan Wilayah Persekutuan Labuan.

Bagi Sabah dan Sarawak, ia selaras dengan undang-undang negeri masing-masing.

Bagi Pahang, Kerajaan Negeri itu telah mengumumkan tarikh 30 dan 31 Julai ini sebagai hari kelepasan bagi seluruh Pahang.

“Pengumuman ini dibuat bersempena dengan Hari Keputeraan Sultan Pahang, Al-Sultan Abdullah yang jatuh pada 30 Julai dan hari pertabalan baginda sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-16,” katanya.

Sehubungan itu, 31 Julai adalah cuti gantian kepada hari pertabalan Baginda.

“Bagaimanapun cuti ini boleh digantikan pada tarikh lain sebagaimana diperuntukkan oleh Seksyen 60D (1)(b) Akta Kerja 1955,” katanya.

Menurut kementerian itu, kenyataan ini dikeluarkan bagi menarik perhatian majikan sektor swasta berkaitan kewajipan mereka memberi cuti umum tambahan itu kepada para pekerja selain menggariskan hak para pekerja mendapat cuti umum bergaji bagi hari kelepasan berkenaan selaras dengan peruntukan perundangan perburuhan di Malaysia.

— BERNAMA