Wee Ka Siong

GEORGE TOWN – Kerajaan Persekutuan perlu menumpukan perhatian kepada usaha memulihkan ekonomi negara dan bukannya menghabiskan masa pada perkara-perkara yang tidak produktif atau retorik, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong.

“Dalam 450 hari yang kerajaan baru berkuasa, banyak projek telah dibatalkan dan aset negara dijual.

“Dengan aset yang dijual berjuta-juta ringgit, mengapa tidak hutang negara menurun?” tanya Presiden MCA seperti yang dilaporkan The Star.

Ka Siong berkata, dalam laporan baru-baru ini, peratusan eksport negara menurun sebanyak 3.1 peratus.

Beliau menggesa para pemimpin memberi tumpuan kepada usaha memulihkan ekonomi negara dan tidak membuang masa pada isu yang tidak relevan.

“Semasa (Menteri Kewangan) Lim Guan Eng adalah bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, beliau menandatangani kontrak pada 2013 untuk penambakan semula Gurney Wharf.

“Lim mendakwa mereka telah memberikan tanah kepada pemaju tetapi tidak membayar mereka wang.

“Beliau juga berkata, China Petroleum Pipeline Engineering telah menerima 80% daripada kos projek manakala kerja yang dilakukan hanya 13%.

“Jika benar, kenapa anda tidak boleh menggunakan logik yang sama kepada terowong bawah laut dan tiga projek lebuh raya di Pulau Pinang?

“Terdapat sifar kemajuan di tapak tetapi tanah itu sudah dipindahkan kepada pemaju,” katanya.

Mendakwa ekonomi Pulau Pinang semakin teruk, Ka Siong meminta para pemimpin fokus kepada keperluan rakyat.

“Penjaja memberitahu saya bahawa perniagaan itu buruk dan persembahan pentas untuk Festival Hungry Ghost telah berkurang sebanyak 50 peratus,” katanya yang bercakap di hadapan lebih 400 anggota yang menghadiri konvensyen tahunan negeri MCA Pulau Pinang 2019 di Dewan Perbandaran Cina Pulau Pinang di sini, semalam. – MalaysiaGazette