Boris Johnson. foto Agensi

LONDON – Parlimen perlu melaksanakan referendum Brexit 2016 dan meninggalkan Kesatuan Eropah (EU) pada 31 Oktober ini.

Perdana Menteri Britain, Boris Johnson berikrar untuk membawa keluar Britain pada akhir Oktober ini, dengan atau tanpa rundingan – pertembungan dengan penggubal undang-undang yang telah juga mahu mencuba dan menghentikan Brexit termasuk dengan cuba untuk menjatuhkan kerajaan .

Johnson berkata demikian ketika ditanya sama ada beliau akan melepaskan jawatan sekiranya kerajaannya hilang undi tidak percaya.

Ia susulan beberapa laporan mengatakan Johnson enggan meletak jawatan walaupun beliau kehilangan undi tidak percaya dalam usaha untuk melewatkan pilihan raya melepasi tarikh keluar Brexit dan memastikan negara meninggalkan EU.

Ditanya sama jika beliau boleh melepaskan jawatannya jika hilang hilang undi, Johnson berkata: “Saya fikir apa yang perlu dilakukan oleh Ahli Parlimen dan apa yang saya fikir mereka telah mengundi untuk melakukan perkara yang mencetuskan Perkara 50 … adalah menghormati mandat rakyat dan meninggalkan EU pada 31 Oktober. ”

Terdahulu, FT melaporkan bahawa Johnson akan mengadakan pilihan raya selepas Brexit jika penggubal undang-undang mencetuskan kerajaannya dengan undi tidak percaya, yang banyak dijangka diadakan pada awal September.

Mengulas kemungkinan pilihan raya sebelum Britain meninggal EU, Johnson berkata, para pengundi mahu ahli-ahli politik melaksanakan referendum 2016.

Beliau berkata, kerajaan bekerja keras untuk mencapai kesepakatan dengan EU dan jika Britain boleh mendapatkan perubahan kepada apa yang dipanggil backstop, satu polisi insurans bertujuan menghindari isu sempadan, maka ia adalah peluang terbaik untuk diselesaikan.

Salah satu bahagian utama rundingan Brexit adalah pengasingan sempadan utara Ireland dan Republik Ireland. – MalaysiaGazette