Pusat rawatan Ebola di Goma. foto Reuters

GOMA, Congo – Jumlah kematian akibat demam Ebola sepanjang tahun di Republik Demokratik meningkat melebihi 2,000 menurut data kerajaan.

Pasukan kerajaan yang mengawasi masalah itu berkata, bilangan kes yang disahkan dan mungkin juga telah mencecah lebih daripada 3,000 penyakit dalam apa yang menjadi wabak kedua terburuk dalam virus itu.

Meskipun, melaksanakan vaksin dan rawatan yang berkesan, pekerja kesihatan kini sedang berjuang untuk mengawal penyebaran penyakit di kawasan terpencil dan konflik di timur Congo.

“Untuk rawatan berjaya, penduduk perlu mempercayai pekerja kesihatan dan kakitangan perubatan yang mentadbir mereka. Ini akan mengambil masa, sumber dan banyak kerja perlu dilakukan,” kata Persekutuan Antarabangsa Palang Merah dalam satu kenyataan.

Ini adalah wabak Ebola ke-10 di Congo, tetapi ia adalah yang pertama di wilayah di Utara Kivu dan Ituri, lokasi keganasan pengganas dan pembunuhan etnik yang telah menjejaskan keselamatan di kawasan-kawasan tertentu selama beberapa dekad.

Data kerajaan menunjukkan kematian Ebola sebanyak 2,006 dan 3,004 kes.

Pekerja kesihatan mengesahkan kes pertama di wilayah selatan Kivu pada 16 Ogos lalu.

Tidak lama selepas itu, seorang wanita dijangkiti virus itu di sebuah wilayah kawalan pengganas yang terpencil di Utara Kivu, beratus kilometer jauhnya daripada lokasi kes-kes yang diketahui. – MalaysiaGazette