Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menympaikan titah diiringi Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mujahid Yusof pada Sambutan Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), Putrajaya. foto SYAFIQ AMBAK, 01 SEPTEMBER 2019

PUTRAJAYA – Penghijrahan negara ke tahap yang lebih tinggi boleh dicapai melalui pembentukan semangat toleransi dan kerjasama rakyat berbilang kaum yang menjadi asas kukuh kepada perpaduan negara.

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bagaimanapun bertitah, konsep ini tidak boleh diterjermahkan secara umum hingga melanggar perintah agama.

Titah baginda, perkara dan perbuatan yang bercanggah dengan ajaran yang dituntut Islam jika ditoleransi meruntuhkan benteng agama.

“Justeru dalam kita berusaha melakukan hijrah kepada hidup bermasyarakat yang lebih toleransi serta disemai dengan bunga kasih sayang.

“Janganlah pula kita mengabaikan tuntutan agama dan hukum Allah SWT,” kata baginda.

Sultan Abdullah bertitah pada majlis Sambutan Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya di sini hari ini.

Turut berangkat mencemar duli, Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.

Hadir sama, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mujahid Yusof.

Seri Paduka Baginda menyifatkan peristiwa hijrah Rasulullah SAW adalah lambang pengorbanan dan kejayaan yang wajar diteladani.

Baginda turut mengajak seluruh rakyat untuk berhijrah membentuk sebuah negara yang maju dengan asas perpaduan dan keharmonian yang utuh.

“Kita telah jauh mengorak langkah membentuk sebuah negara merdeka yang berdaulat.

“Kemerdekaan negara adalah merupakan satu nikmat dan rahmat kurniaan Allah SWT.

“Sama-samalah kita memelihara nikmat dan rahmat ini buat bekalan kepada generasi yang akan datang,” titah baginda. – MalaysiaGazette