Lim Guan Eng

KUALA LUMPUR – Kempen memboikot produk bukan bumiputera perlu dihentikan kerana bukan sahaja ia boleh menjejaskan perpaduan nasional malah turut merugikan pengguna.

Ini kerana pengguna tidak boleh membeli barangan yang lebih berkualiti pada harga yang lebih rendah, kata Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

Katanya, perbuatan memboikot produk bukan bumiputera itu sudah mencapai tahap yang mengganggu sehingga Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad sendiri terpaksa memberi komen.

“Kalau begitu (mahu memboikot produk bukan bumiputera), produk-produk luar negara terutamanya telefon bimbit juga sepatutnya diboikot,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Kumpulan extremis perkauman dan agama sepatutnya patuh kepada nasihat Perdana Menteri yang mahukan pergerakan yang memboikot produk bukan bumiputera dihentikan, katanya.

Nasihat perdana menteri itu betul menurut Guan Eng kerana kempen yang dijalankan oleh sebahagian golongan yang berfikiran sempit tidak mampu membantu memperbaiki situasi sebaliknya menambah kemarahan sedia ada.

Guan Eng mendakwa, sekiranya Pas dan UMNO tidak menentang orang bukan Islam dan bukan Melayu, kedua-dua parti tersebut sepatutnya mengambil pendirian serupa dengan mengutuk kempen memboikot produk bukan bumiputera.

Tambahnya, rakyat Malaysia sepatutnya mengambil nasihat bekas pemain badminton kebangsaan, Datuk Lee Chong Wei yang mahukan semua penduduk bersatu dan menentang rasisme dan bertelagah sesama sendiri akibat isu-isu yang tidak penting.

Guan Eng juga berkata, seorang Cina mualaf dan pendakwah mendakwa orang Cina di Malaysia tidak seharusnya berpura-pura mencintai negara ini sekiranya mereka mengundi parti ultra-kiasa atau DAP apabila mereka menyokong pemain-pemain badminton China berbanding pemain tempatan seperti Misbun Sidek atau Chong Wei.- MalaysiaGazette

ARTIKEL BERKAITAN

Tak bijak boikot produk bukan Bumiputera

74 Komen

    • Ini kerana pengguna tidak boleh membeli barangan yang lebih berkualiti pada harga yang lebih rendah, kata Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

      Bila LGE kata spt di atas, dia mcm berkata sambil.merendah-rendahkan kualiti barang keluaran orang bumiputra sbg tidak berkualiti dan mahal berbanding barang keluaran bukan bumiputera. Ini juga bermakna LGE mahu menunjukkan bhw barang bumiputra bukan pengeluar yang baik untuk dibeli. Sudah lah tak berkualiti, mahal pula. Lepas tu cakap pasal perpaduan pula….mana ada ngam jika LGE sdn buat statement yg kontradik begini.

  1. Kesian guan eng..dah terasa ke kesan kuasa pembeli melayu..!?..melayu bru 00.0 % jer tu yg boikot xsampai 10% lg pun..jap tgk klu daerah2 lain dlm pahang ikut mcm satu daerah apa tu..temerloh ke apa..agaknya lg meroyan guan eng ni..Errr..geng2 pahang tu cuba lah ikut cth temerloh tu..abis peringkat daerah nt kita terus ke peringkat negeri plk yer..nti bolih lah tgk org tu beguling2 nanggis atas tar jalanraya..kihkihkih.

  2. Sukati kami la… duit kami.. oiii bongok!.. nak tanya ni.. SAPA YANG JADI PUNCA BENDA NI BERLAKU?..

    • Tak berapa berkesan kot sbb boleh SINDIR2 lagi…xde merayu2 pun..punya la SOMBONG BONGKAK DAPIG ni…kira mcm brg melayu ni tak berkualiti la lu nakk ckp bangsa kau buat barang lagi kualiti dgn harga rendah…ANJAYYYY….pengkhianat negara punya sembang.

  3. Sudah sampai masanya untuk membeli barangan buatan orang Islam yang Toyyiban Halalan.Produk bukan Islam Halalan sahaja bukan Toyyiban.Orang Islam bayar zakat perniagaan.Kita bantu produk2 buatan orang2 Islam kita membantu melonjakkan ekonomi mereka dan kita dapat ASA.(Amanah Saham Akhirat )

  4. Teruskan sampai mereka sedar orang Melayu ada kuasa walau mereka telah mendapat kuasa politik. Jahanam ultra kiasu, negara akan lebih bersih dan sihat.

  5. Luahan bekas anak “tokey” kilang padi Melayu Muslim

    Aku tertarik dengan kempen memperkasakan produk melayu islam sejak kebelakangan ni. Alhamdulillah, orang melayu islam rata-rata “baru” mula sedar betapa pentingnya memperkuatkan ekonomi orang melayu kita. Boleh nampak kesan kempen memperkasakan produk muslim melayu ni di kedai dan hypermarket. Alhamdulillah, sambutan kempen ini telah mula menampakkan hasilnya. Aku tertarik dengan satu pautan gambar produk muslim bumiputera yang disharekan kepada aku.
    Di sini, aku nak share satu item dalam beribu2 list produk muslim bumiputera yg di sharekan tu iaitu “beras” makanan ruji kita. Makanan ruji kita telah lama dimonopoli oleh kaum cina walaupun 99.9% petani ni adalah orang Melayu kita. Kita boleh beli beras jenama Faiza, produk Melayu tapi sedar ke tidak bahawa rantaian prosesnya (kilang padi) bagi mendapatkan beras tu sendiri dimonopoli oleh kaum cina. Pihak syarikat Faiza juga perlu beli beras dari pihak cina dalam bentuk pukal kerana kekurangan bekalan beras pukal tersebut.

    Memandangkan keluarga aku memang turun-temurun dalam bidang ni, boleh katakan aku ni, anak “tokey” kilang padi la senang, membeli padi, memproses padi menjadi beras dan menjual beras. Tapi, sekarang tidak lagi, bisnes kilang padi turun-temurun ni, hancur dek kurangnya kesedaran memperkuatkan ekonomi melayu islam ni. Kalau la kempen ini sudah bermula 5 tahun dulu tentu masih bernyawa lagi kilang padi warisan keluarga aku.

    Aku sharekan pengalaman aku untuk tatapan semua bagaimana boleh tumbangnya bisnes orang melayu kita dek monopoli kaum satu jenis tu. Di Semenanjung Malaysia ni, tahun 2005, kilang padi melayu bumiputera ni ada sekitar 35 buah kilang. Namun sekarang, di tahun 2019 ni, hanya tinggal 12 buah kilang bumiputera melayu sahaja yg tinggal beroperasi.Betul, hanya tinggal 12 buah sahaja kilang melayu. Aku listkan kilang melayu yang masih beroperasi:-

    1. KILANG BERAS MIHODA SDN BHD
    2. KILANG BERAS MOHD REJAB SDN BHD
    3. KILANG BERAS OTHMAN JUSOH BERSAUDARA
    4. JABI RICE MILL SDN BHD
    5. KILANG BERAS ABIDIN
    6. KILANG BERAS KUBANG ROTAN
    7.KILANG BERAS DIBUK SDN BHD
    8.KILANG BERAS SETIA JAYA
    9. KILANG BERAS PERLIS SDN BHD
    10. BAN LI RICE MILL SDN BHD
    11. KILANG BERAS JELAPANG SELATAN
    12.KILANG BERAS MUTIARA TIMUR

    Masalah paling besar kilang-kilang Melayu ini adalah untuk mendapatkan bekalan padi. Pelik bunyi kalau aku kata kilang padi tapi padi tak ada di kilang. Isu ni berlaku di kilang padi orang melayu kita termasuk kilang keluarga aku. Kenapa tak ada padi ,haa ni aku cerita, terus terang aku cakap, 99.9% yang usahakan tanaman padi ni orang melayu kita, tapi bila nak dijual padi tu, padi tu dijual di kilang cina.

    Keadaan ni berlaku disebabkan penawaran harga insentif/komisyen yg diberikan kilang cina kepada “driver/broker lori” yang angkut padi di sawah. Broker lori tu akan dapat “insentif/komisyen” dari kilang jika dihantar padi tu ke kilang. Lagi banyak padi yg dihantar lagi banyak insentif/komisyen yg dibolot oleh tuan lori ni padahal komisyen tu bukan petani yang dapat pun. Dan terus terang aku cakap, petani tidak kisah pun padi tu dijual di kilang mana asalkan dapat jual sahaja padi yg diusahakan tu. Disebabkan perkara ni lah yg menyebabkan tiada padi yg dijual ke kilang padi melayu bumiputera akibat komisyen yg dikejar. Padi yg diusahakn orang melayu, kebanyakkan dijual ke kilang padi cina.

    Disebabkan perkara inilah, banyak kilang melayu bumiputera telah banyak tutup tak mampu beroperasi dek kekurangan bekalan padi. Apabila berlaku kekurangan padi di kilang melayu, kita orang melayu telah hilang kuasa pegangan ekonomi dalam item beras ni. Walaupun tanaman padi tu majoriti melayu kita yang usahakan tapi kilang proses padi menjadikan beras dipegang oleh kaum cina disebabkan oleh penjualan padi ke kilang cina.

    Jadi, aku nak seru semua petani, anak-anak yang mak bapak petani, kenalan-kenalan dan kawan-kawan petani, kita mulakan “KEMPEN JUAL PADI DI KILANG PADI MELAYU BUMIPUTERA” bermula dari hari ini. Masih tidak terlambat lagi untuk gerakkan kesedaran ini agar ekonomi makanan ruji ni yg mmg diusahakan orang melayu kita ni dapat diselamatkan. Minta tolong arahkan driver lori/broker ni jual padi yang diusahakan di kilang melayu bumiputera kita. Kepada rakan-rakan kilang melayu bumiputera, kuatkan semangat dan teruskan bertahan dan jangan mengaku kalah dalam jihad ni. Bagi sokongan kepada kilang-kilang melayu yang masih beroperasi ni agar kita boleh kuatkan ekonomi orang melayu kita. Harap sebarkan kepada semua.

    Ikhlas dari :-
    Bekas anak tokey kilang padi melayu bumiputera

    Sekali lagi aku listkan senarai nama kilang padi orang melayu kita untuk kita gerakkan kempen kesedaran ini :-

    1. KILANG BERAS MIHODA SDN BHD
    2. KILANG BERAS MOHD REJAB SDN BHD
    3. KILANG BERAS OTHMAN JUSOH BERSAUDARA
    4. JABI RICE MILL SDN BHD
    5. KILANG BERAS ABIDIN
    6. KILANG BERAS KUBANG ROTAN
    7.KILANG BERAS DIBUK SDN BHD
    8.KILANG BERAS SETIA JAYA
    9. KILANG BERAS PERLIS SDN BHD
    10. BAN LI RICE MILL SDN BHD
    11. KILANG BERAS JELAPANG SELATAN
    12.KILANG BERAS MUTIARA TIMUR

    Mintak tlg sharekn☝️

    Copy & paste.

    • Tokey kilang Melayu pun satu hal juga, kilang cina boleh bagi komisen, kenapa kau dah kaya nak makan sorang? Bagi lebih skit kat driver lori, lebih daripada apa yg boleh bagi.

      • Masing2 mencari rezeki. Kalau Cina blh bagi komisyen tinggi, kenapa tokey Melayu xblh? Secara x langsung kita membantu sesama sendiri & memperkukuhkan ekonomi Melayu.

      • Cina tu tipu timbangan msa beli padi sbb tu blh bgi komisen. Cina mna klu tk menipu dlm urus jual beli bkn cina lh tu.

    • Dah tau cara cina menega macam tu..awat x buat jugak..bila bisnes lingkup..tetap jugak nak salah orang lain…

      • Hanya petani dan anak2 petani yg lebih tahu ttg hal ni.. driver lori akan desak petani sipaya hantar ke kilang cina utk dapatkn komesyen. Sekiranya petani xnk hantar ke kilang cina.. maka terpaksalah cati lori lain.. sedangkan boleh dikatakn hampir pemandu lori yg mengejar komesyen. Disini petani dlm keadaan terdesak mengikut kata driver lori. Darimana duit komesyen tu.. sebenarnya duit komesyen tu diambil dari hasil penipuan secara memotong kadar peratusan atas timbangan kilo. Kenapa kilang melayu tak buat macamni.. sebabnya pengilang2 melayu hanya inginkan rezeki yg halal… Cubalah bertanya pada petani.. dengar keluhan mereka

    • Dari bagi kat pemandu lori, baik bagi kat petani sbb yg bersusah payah sememangnya petani.. pemandu lori tu kira ambil atas angin je

  6. mereka dah berzaman pulau peniaga bumiputera . kita baru buat skit depa pny goyah mcm nk gila . teruskan istiqomah dlm jihad umat islam . aminnnn

  7. macm ni lah semua kaum kena dan wajib meliht diri dicermin agar tahu akan diri dan wajah2mereka.semua kaum wajib jaga sensitivasi antara satu sama lain.lihat balik dimana punca nya.para ahli politik pun wajib faham bila nk komen akan agama orng lain.jgn kuar kan perkataan yg mnghina agama orng lain.wajib rujuk pada yg ahli.jgn sesuka hati berkata2.jgn buat provokasi.dan jgn bela induvidu yg ujudkn provokasi.

  8. Bagus juga langkah boikot ini, menggalakkan bumiputera khasnya dan muslim amnya menghasilkan produk sendiri, selama ini orang islam memandang mudah hal ini. Saya percaya dengan langkah ini banyak produk bumiputera akan dihasil

  9. Itu duit saya punya, saya punya suka la mau beli saya punya saudara punya produk… drpd lu olang… bisnes suka tipu olang.. sila meninggal

  10. Dap dah Makin melampau kerana menggangu Dan cuba pertikai hak Islam Dan pH juga perlu lebih bertegas pd menteri2 atau org2 kalian atau pengundi2 kalian agar jgn Cuba ganggu gugat islam…Zakir Naik juga jgn diganggu lagi sampi bila2…utama product Islam mmg utama…

  11. ڤادن دڠن موك كامو.. كامي اكن تروس٢ن مڠوتاماكن بوميڤوترا

  12. Kalau nak ktrg henti boikot sila lah suruh menteri2 yg telah menghina melayu, jawi dan islam buat permohonan maaf secara rasmi dan terbuka. Ni dh buat salah senyap je.

  13. Nak tolong bangsa penipu? Jual produk bercampur benda haram, menipu timbangan, skim memeras pengguna… Yg bodoh je akan sokong..

    Dah takut le tu….

  14. Kalau nak boikot seeloknya kita boikot produk berasaskan makanan, pilih makanan yang pasti dibuat oleh pengusaha islam selain makanan seperti smartphone rasanya tak termasuk, betulkan kalau saya silap ya

    • Betul tu…menghasikkan produk sendiri. Selama ni org melayu yg jadi pembeli daripada pengusaha. Bangsa lain plak yg untung. Sudah la tidak bayar zakat..pastu dalam diam mengenakan orang melayu. Berbicara pun dalam bahasa ingeris. Ibarat mcm musuh dalam selimut. Perjudian online..pelacuran dan macam2 lagi.

  15. اين بوکت بويكوت۔ اين هاڽ مڠوتاماکن ڤرودوق مسلم سوڤايا بيت المال داڤت د ايسي دڠن سمڤورنا

  16. Sudah sampai masanya untuk membeli barangan buatan orang Islam yang Toyyiban Halalan.Produk bukan Islam Halalan sahaja bukan Toyyiban.Orang Islam bayar zakat perniagaan.Kita bantu produk2 buatan orang2 Islam kita membantu melonjakkan ekonomi mereka dan kita dapat ASA.(Amanah Saham Akhirat )

  17. Sokong barangan Toyyiban Halalan.Produk bukan Islam Halalan sahaja bukan Toyyiban.Orang Islam bayar zakat perniagaan.Kita bantu produk2 buatan orang2 Islam kita membantu melonjakkan ekonomi mereka dan kita dapat ASA.(Amanah Saham Akhirat )

  18. Teruskan guna makanan halal yg islam yang halal kapir tetap najis kerana akidah dia najis apa dia buat pon tetap najis

  19. SOMBONGNYA MEREKA…

    So arrogant!

    Jangan bongkak dan sombong.

    Selama ini siapa yang melanggani perniagaan kamu sehingga menjadi kaya raya?

    Biarlah kami berusaha sedikit demi sedikit untuk berdikari sesama kami.

    Walaupun serba kekurangan dan lambat, in shaa Allah dengan sokongan yang kuat dan bersatu padu, lama kelamaan akan berjaya juga berdikari tanpa bergantung kepada perniagaan orang lain untuk membeli barang dan perkhidmatan.

    Memang sedih bila dihina orang orang lain atau bangsa sendiri.

    Semoga ianya menjadi pembakar semangat untuk berusaha gigih dan bersatu padu serta saling tolong menolong untuk kebaikan.

    BERSATU TEGUH
    BERCERAI ROBOH

    • Sombong n bongkak ni kan perangai iblis. Walau diberi peluang oleh Allah utk bertaubat, namun tetap dgn sombongnya menentang perintah Allah dan mencabar utk menghasut anak cucu adam agar masuk bersama2nya ke neraka..

  20. awat marah eng oiii… dah terasa ke kesannya? suka hati kami le nak beli barangan sapa.. duit kami .. kuasa beli pun kami punya..
    Apa lagi kawan2.. teruskan #MuslimFirst

  21. Tak berapa berkesan kot sbb boleh SINDIR2 lagi…xde merayu2 pun..punya la SOMBONG BONGKAK DAPIG ni…kira mcm brg melayu ni tak berkualiti la lu nakk ckp bangsa kau buat barang lagi kualiti dgn harga rendah…ANJAYYYY….pengkhianat negara punya sembang.

  22. Nasihatkan orang india dan cina yg mencetuskan isu dulu. Kemudian baru boleh nasihat org melayu supaya tak boikot

  23. Biar dia tahu siapa sebenarnya Melayu-Islam. Sarang lebah kau kacau, rasakan lebah menyengat.

    Teruskan bangkit menyokong barangan Muslim. Sah halal, toyyib dan berbarakah!

    Kita ada ALLAH. Kita bangkit kerana agama ALLAH. KITA TAK TAKUT sebab KITA ADA ALLAH.

  24. Ketika perang khaibar dgn yahudi, Rasulullah suruh tentera baginda tebang pokok kurma milik org yahudi. Allah benarkan perbuatan perbuatan Rasulullah dgn firman-Nya dlm surah Al-Hasyr.
    Kenapa tebang pokok kurma? Sebab ia sumber ekonomi mereka. Bila sumber ekonomi dah habis, mereka keluar menyerah diri.
    Demikian keadaan sekarang. Kekuatan akan ada kepada siapa yang menguasai ekonomi. Sudah tiba masanya orang Islam mengukuhkan ekonomi orang Islam. Pilih produk Islam, pengusaha muslim, milik orang Islam sebagai pilihan utama.

    – Ust Jafri Al Mahmoodi –

    Kita kena ikut sunnah ini dgn ikut situasi juga…jom kita ‘tebang pokok’ yahudi M’sia

  25. Kesian apek Nobita.

    Mungkin dia kurang cerdik buat2 tak faham yg sebenarnya ialah memboikot barangan2 dapig perosak keharmonian negara. Kahkahkah kesian bangkai pemfitnah ni.

  26. Wang kita punya bukan atuk dia punya.kita punya suka apa hal mahu marah2 tak ada otak punya olang bila mahu cakap

  27. Kalau org bukan islam tau hormat hak org islam insha allah benda ni tk berlaku. Demi Allah, biar hilang nikmat dunia, jgn hilang nikmat di akhirat. Kami hnya mngutamakan produk muslim. Bukan boikot sapa2 pun.. mahal sikit tkpa jnji halalan toyyiban..

  28. Relax la Taiko. Takkan dah gelabah dengan kempen utamakan produk Muslim atau kempen boikot. Relax jangan stress². Buat relax jer macam Taiko buat masa geng² Taiko bantah dan hina tulisan jawi, hina Islam, hina Melayu, hina Raja² Melayu. Diam jer tak payah bersuara. Kalau Taiko boleh tunjuk samseng, sekarang Taiko rasalah pulak orang lain punya samseng

  29. Kita harus berterusan membangkitkan semangat utk memperkukuhkan ekonomi Islam demi bangsa, negara & anak cucu kita. Kita lah sumber kpd kekayaan mereka skrg. Jom ubah!
    BERSATU KITA TEGUH, BERCERAI KITA ROBOH!
    ALLAHU AKBAR!!!

  30. Cina tidak war war kan boikot kedai melayu, tapi realitinya lihat sendiri, berapa ramai cina masuk dan beli di kedai melayu.

  31. Cina dah lama boikot barangan melayu..pasaraya cina jgn harap ada produk melayu..kalau ada pun diletak kat rak2 belakang..perangai cina mmg rasis dengan melayu..depan melayu..muka manis..walaupun dah terbukti cina rasis dengan melayu..DAP tak pernah bangkitkan hal ini..sikap pura2 DAP ni mmg celaka..Ini baru 2 minggu melayu tunjuk kuasa membeli..DAP dah melenting..memang perangai busuk hati..pesanan aku kpd org melayu..teruskan beli produk islam bumiputra..beli produk bukan bumi hanya apabila ada keperluan sahaja..tunjukkan sikap membangun bersama ummah wahai bumiputra islam..

  32. Kita org islam baru ja bermula kempen boikot. Sedangkan org cina sendiri tak membeli di kedai org islam dah lama dah. Sebenarnya DAP lah yang mulakan kempen memecahkan hubungan sesama Islam dan bila kini orang islam dah mula bersatu orang bukan islam dah takut dah. Ingat warga DAP buangkan logo HALAL pada produk anda. Kami orang Islam tetap bersama. Allahuakhbar….

  33. Beli produk muslim…..kebersihan dan halal tak diragui..kita bukan boikot…..produk makanan mesti beli keluaran muslim…..

  34. Adakah sindiran ini suatu “cabaran” kepada orang Melayu. Ayuh!… kita sambut beramai-ramai. Mulakan dengan barang keperluan, kemudian barangan kehendak dan mewah pula.

Comments are closed.