Kim Jong Un turun di lapangan menyaksikan sendiri pelancaran peluru berpandu yang dilancarkan Pyongyang semalam. foto Reuters

SEOUL – Pemimpin Korea Utara, Kim Jong Un menyaksikan sendiri pelancaran pelbagai roket semalam, menurut agensi berita KCNA.

Korea Utara melepaskan peluru berpandu jarak dekat, beberapa jam selepas ia memberi isyarat bersetuju untuk memulakan semula rundingan dengan Amerika Syarikat pada hujung bulan ini.

Kim, yang telah membimbing ujian peluncur roket berganda yang sama sebelum ini, berkata, keupayaan senjata itu “akhirnya disahkan dari segi operasi pertempuran” dan apa yang masih perlu dilakukan dengan pelancar roket itu adalah “ujian pelepasan,” kata KCNA. , tanpa menjelaskan apa yang akan dilakukan dalam ujian itu.

Beliau juga telah mengarahkan tugas masa depan dan cara untuk “terus” memiliki pertahanan kebangsaan yang canggih kepada pegawai yang menyertainya, termasuk adiknya, Kim Yo Jong, kata KCNA.

Sementara penganalisis berkata, Korea Utara melakukan ujian senjata untuk pelbagai tujuan, termasuk pembangunan teknikal dan jaminan untuk pertahanan.

Malah, pelancaran yang dibuat semalam seolah-olah menghantar mesej kepada Washington, seperti apa yang mungkin berlaku jika Amerika Syarikat tidak datang dengan cadangan realistik. – MalaysiaGazette