Detik bersejarah pertemuan Donald Trump dan Kim Jong Un berjabat tangan dalam pertemuan di DMZ pada 30 Jun 2019. foto Agensi

WASHINGTON – Donald Trump enggan mengulas mengenai laporan akhbar tentang beliau dijemput oleh pemimpin Korea Utara, Kim Jong Un ke Pyongyang.

Katanya, keadaan masih belum mengizinkan untuk lawatan itu.

“Hubungan kami adalah sangat baik tetapi saya enggan komen mengenainya (jemputan),” kata Trump ketika ditanya sama ada Kim telah mengundangnya ke Korea Utara.

Akhbar Korea Selatan memetik sumber diplomatik sebagai berkata, Kim telah menjemput Trump ke ibu negara Korea Utara dalam sepucuk surat yang dihantar pada bulan lalu meskipun perbincangan mengenai usaha penghapusan nuklear terhenti.

Trump berkata, beliau “mungkin tidak” cenderung untuk melawat Korea Utara dalam jangka pendek, tetapi tidak menolak lawatan pada masa depan.

Saya akan melakukannya … pada suatu masa akan datang, dan bergantung kepada apa yang berlaku, saya pasti beliau (Kim) akan suka datang ke Amerika Syarikat juga. Tetapi, tidak, saya tidak fikir ia bersedia untuk itu. Saya fikir kita mempunyai cara untuk pergi, “kata Trump.

Kim, dalam surat yang dihantar pada minggu ketiga bulan Ogos, bercakap tentang “kesediaannya” untuk sidang kemuncak ketiga dan meluaskan jemputan Trump untuk melawat Pyongyang, akhbar Joong Ang Ilbo melaporkan, memetik sumber yang tidak dikenali.

Trump pada 9 Ogos lalu mengakui menerima ‘surat yang indah’ dari Kim tetapi Amerika Syarikat tidak menyatakan apa-apa mengenai surat kedua pada bulan Ogos.

Trump dan Kim telah bertemu tiga kali sejak Jun tahun lalu untuk membincangkan cara menyelesaikan krisis ke atas program peluru berpandu dan nuklear Korea Utara, tetapi tidak mencapai kemajuan.

Kedua-dua pertemuan pertama mereka adalah sidang kemuncak rasmi, yang kedua di Vietnam pada bulan Februari gagal merapatkan jurang antara tuntutan Amerika Syarikat bagi penghapusan nuklear Korea Utara dan permintaan Pyongyang untuk menarik balik sekatan ke atasnya.

Mereka bertemu buat kali ketiga pada 30 Jun di Zon Penampan Korea dan bersetuju untuk memulakan rundingan peringkat kerja tetapi itu tidak berlaku.

Sejak mesyuarat Jun, Korea Utara telah beberapa kali menguji peluru berpandu jarak pendek. – MalaysiaGazette