HOUSTON – Permintaan eksport minyak mentah Amerika Syarikat di perairan Teluk melonjak, kata pedagang dipacu oleh pengeksportan minyak mentah ke Asia dan Eropah.

Peningkatan ini berlaku selepas serangan terhadap kemudahan minyak Arab Saudi pada Sabtu lalu mengakibatkan pengurangan bekalan minyak global sebanyak 5%.

Serangan dron oleh pemberontak Houthi itu menjejaskan kira-kira separuh daripada pengeluaran minyak Arab Saudi dan merosakkan loji pemprosesan minyak mentah terbesar di dunia.

Malah, serangan itu mencetuskan kenaikan harga minyak dalam tempoh 30 tahun, dengan Brent mengatasi keuntungan dalam niaga hadapan minyak mentah Amerika Syarikat.

Premium Brent ke atas minyak Amerika Syarikat melebar hingga AS$7.40 setong pada hari Isnin, menjadikan gred minyak Amerika Syarikat lebih menarik untuk pembeli di Asia dan Eropah.

Amerika Syarikat kini eksport lebih 3 juta tong sehari, dengan kebanyakan penganalisis menganggarkan lebih mungkin melebihi 4 juta tong sehari susulan serangan itu.

Kadar penghantaran untuk kapal tangki – kapal terbesar di dalam armada minyak global – untuk menghantar minyak mentah dari Pantai Teluk A.S. ke Singapura melonjak pada hari Isnin.

Kadar Pengangkut Minyak (VLCC) yang sangat besar dari Pantai Teluk Amerika Syarikat ke Singapura dilihat hampir AS$ 7 juta, meningkat daripada kira-kira AS$ 5.5- AS$ 6 juta pada hari Jumaat, kata salah seorang broker kapal.

Kadar pengangkutan untuk mengangkut tangki minyak kelas Aframax yang membawa 700,000 tong dari Pantai Teluk A.S. ke Eropah meningkat dari AS$ 20.26 hingga AS$ 22.10 setiap metrik tan, “dan masih berada dalam momentum menaik,” kata seorang lagi kapal dagang. – MalaysiaGazette