Penduduk Ecuador melancarkan protes besar-besaran di pusat bandar Quito selepas kerajaan menarik balik subsidi minyak. foto Agensi

QUITO – Petroamazonas EP menggantung operasinya di tiga medan minyak di rantau Amazon sebagai tanda protes penjimatan yang teruk oleh negara.

Protes itu berpunca daripada tindakan Presiden Lenin Moreno yang menarik semula subsidi minyak mendorong demonstrasi besar-besaran di Ecuador.

Penutupan Petroamazonas itu akan mengurangkan pengeluaran minyak mentah sebanyak 59,450 tong sehari jika ia tidak ditarik balik, kata Menteri Tenaga dalam satu kenyataan di sini.

Ia menambahkan, penggantungan itu berlaku selepas medan minyak “diambil” oleh individu yang tidak ada kaitan dengan operasi itu” tetapi tidak butiran lanjut.

“Pada masa ini, tiada kakitangan telah ditahan kerana mereka yang bertanggungjawab sedang berbincang secara aman,” kata kenyataan tersebut.

Medan minyak Sacha ditutup selepas pengangkutan tidak dapat melakukan pengangkutan, yang mana ia boleh mengakibatkan kekurangan bekalan sebanyak 45,600 tong sehari.

Telaga minyak lain yang turut ditutup ialah di Auca di wilayah Orellana dan gangguan elektrik di kemudahan medan minyak Libertador. – MalaysiaGazette