ANKARA – Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan memberi ancaman untuk menghantar ‘berjuta-juta’ pelarian Syria ke Eropah dalam maklum balasnya terhadap kritikan serangan yang dilakukan ke atas utara Syria yang dikuasai puak Kurdish.

Bercakap kepada ahli partinya, Erdogan berkata, tentera Turki telah membunuh 109 ‘militan’ sejak operasi bermula semalam dan beliau memberi amaran akan ‘membuka pintu untuk menyemarakkan krisis pelarian baharu di Eropah jika Kesatuan Eropah (EU) menggelarnya ‘penaklukan’.

“Hei EU, bangun. Saya katakan lagi, jika anda cuba memerangkap operasi kami di sana sebagai penaklukan, tugas kami mudah, kami akan membuka puntu dan menghantar 3.6 juta pelarian kepada anda,” katanya seperti dipetik The Telegraph.

Beliau menambah, banduan Islamic State (IS) yang ditahan tentera Kurdish akan kekal dipenjarakan atau dipulangkan ke negara yang sanggup menerima mereka.

Kenyataan itu dilakukan ketika kumpulan hak asasi manusia Syria berkata, sehingga 100,000 orang awam kehilangan tempat tinggal sejak Turki melancarkan serangan dengan mengebom dan melakukan serangan udara ke atas kubu kuat Kurdish dan bandar-bandar pada petang semalam.

Konvoi orang awam yang berkereta masih lagi menuju ke selatan menuju bandar Hasekah dan Tel Temir dalam usaha menyelamatkan diri daripada pertempuran pada pagi ini.

 Persatuan Bulan Sabit Syria berkata, lima orang awam terbunuh dan 25 orang, termasuk enam kanak-kanak, cedera pada pukul 9 malam semalam. – Agensi