Tashpolat Tiyip. foto Agensi

BEIJING – Sehingga 2017, Tashpolat Tiyip adalah seorang model akademik yang mengetuai Universiti Xinjiang, yang berhubung secara global dan memiliki Doktor Falsafah dari sebuah universiti Paris yang berprestij.

Tapi pada tahun itu, tanpa sebarang amaran, beliau hilang.

Beliau hilang tanpa rekod.

Kawan-kawannya percaya selepas berdepan dengan perbicaraan rahsia, Prof Tiyip disabitkan dengan pemberontakan dan dihukum mati.

Prof Tiyip adalah seorang Uighur Islam dan kumpulan hak asasi yakin kehilangannya adalah sebahagian daripada penganiayaan  terhadap intelektual Uighur oleh China yang melihat kaum Uighur sebagai ancaman kepada pengganas.

Terdapat beratus-ratus ahli akademik dan ahli profesional Uighur yang terlibat dalam kempen pengasingan besar-besaran, kata Michael Caster, seorang penyelidik dan pengarang The People of the Disappeared, kepada BBC.

“Ia mensasarkan pemimpin masyarakat, kebudayaan, dan intelektual, sama seperti pembunuhan kebudayaan,” tambahnya.

Kehilangan Prof Tiyip menyebabkan ahli-ahli akademik ketakutan.

Kawan mengatakan bahawa pada 2017, dia sedang dalam perjalanan ke Eropah untuk persidangan dan melancarkan kerjasama dengan universiti Jerman. Tetapi di lapangan terbang Beijing dia dihentikan dan memberitahu dia terpaksa kembali ke Urumqi modal Xinjiang. Di situlah jalannya berakhir, seorang bekas profesor profesor memberitahu BBC dari AS.

Dia tidak pernah pulang ke rumah dan rakan-rakannya dan saudara-mara tidak lama kemudian mempersoalkan dakwaan rasuah di sekelilingnya.

Rakan-rakannya mendakwa bahawa pada 2017, Prof Tiyip sedang dalam perjalanan ke Eropah untuk persidangan dan melancarkan kerjasama dengan universiti Jerman.

Tetapi di lapangan terbang Beijing perjalanannya dihentikan dan memberitahu dia terpaksa kembali ke Urumqi, ibu kota Xinjiang.

Di situlah kelibatnya terakhir, kata seorang bekas profesor dari Amerika Syarikat.

“Dia tidak pernah pulang ke rumah dan rakan-rakannya, dan saudara-mara kemudian disiasat berhubung dakwaan rasuah Prof Tiyip,” ujarnya. – MalaysiaGazette