Tentera Syria yang disokong oleh Turki berada di dalam kenderaan perisai di Tal Abyad, Syria. foto Agensi

BEIRUT – Amerika Syarikat (AS) akan menarik keluar baki 1,000 orang tentera dari utara Syria berikutan tindakan Turki dan tentera Syria yang mengadakan perjanjian dengan Kurdish untuk menyusun semula sempadannya dengan Turki.

Senario ini memberi kemenangan kepada Presiden Syria Bashar al-Assad.

Perkembangan ini menggambarkan pengaruh Washington yang semakin merosot terhadap beberapa peristiwa di Syria dan kegagalan dasar AS. untuk memberi kuasa kepada Assad di kawasan-kawasan dirampas semula selama konflik sejak lebih lapan tahun dengan pemberontak cuba mengakhiri pemerintahannya.

Mereka juga mewakili kemenangan untuk Rusia dan Iran, yang telah menyokong Assad sejak 2011 ketika usaha keras beliau untuk menggagalkan usaha menentang pentadbirannya yang bermula dengan protes damai tetapi berlarutan kepada perang sivil.

Walaupun penarikan keluar tentera AS, kembalinya askar Syria ke sempadan Turki membuka peluang kemungkinan serangan yang lebih luas sekiranya wujud konflik antara tentera Syria dan Turki.

Peralihan peristiwa yang luar biasa itu telah digerakkan seminggu lalu apabila Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump, memutuskan untuk menarik kira-kira 50 pasukan operasi khas dari dua pos di utara Syria, satu langkah yang dilihat membuka jalan bagi Turki untuk melancarkan pencerobohan selama seminggu bagi menentang militan Kurdish di rantau ini.

Turki mahu meneutralkan militan YPG Kurdish, sekutu utama Kurdish yang diketuai oleh Tentera Demokrasi Syria (SDF), yang menjadi sekutu utama AS dalam menangani jihad “khalifah” yang diwujudkan oleh IS di Syria.

Ankara menganggap YPG sebagai kumpulan pengganas sejajar dengan pemberontak Kurdish di Turki.

Presiden Turki, Tayyip Erdogan pada hari Ahad mengatakan serangan Turki akan lebih jauh di sepanjang sempadan Syria, dengan bandar Ras al Ain sudah berada di bawah kawalan Turki.

Setiausaha Pertahanan AS, Mike Esper berkata. Amerika Syarikat memutuskan untuk menarik kira-kira 1,000 askar di utara Syria – dua pegawai AS. memberitahu Reuters, ia dapat menarik sebahagian besar tenteranya dalam beberapa hari – setelah mengetahui serangan Turki yang semakin meluas.

Satu lagi faktor di sebalik keputusan itu, Esper menyatakan dalam satu wawancara dengan program “Face the Nation” CBS News, adalah sekutunya yang dipimpin oleh Kurdish, SDF, berhasrat untuk membuat perjanjian dengan Rusia dan Syria bagi menentang serangan Turki.

Beberapa jam kemudian, pentadbiran yang diketuai oleh Kurdish mengatakan ia telah membuat persetujuan dengan tentera Syria untuk menggunakan sepanjang sempadan dengan Turki membantu menangkis serangan Ankara.

Pelaksanaan ini akan membantu SDF mengatasi “pencerobohan ini dan membebaskan kawasan yang dimasuki tentera Turki dan tentera bayaran,” tambahnya, merujuk kepada pemberontak Syria yang didukung Turki dan juga akan membenarkan pembebasan kota-kota Syria lain yang diduduki oleh tentera Turki seperti Afrin.

Erdogan berkata, serangan itu akan membabitkan Kobani di barat ke Hasaka di timur dan melanjutkan jarak 30 km (19 batu) ke wilayah Syria, “sejajar dengan peta zon selamat yang kami nyatakan sebelum ini”.

Ankara juga berkata, pasukan pemberontak Turki dan bersekutu Syria telah merampas lebuh raya kira-kira 30-35 km (18-22 batu) ke wilayah Syria, yang akan memusnahkan arteri utama yang menghubungkan kawasan yang dikendalikan Kurdish di utara Syria yang dilanda perang.

Seorang pegawai SDF berkata, peperangan sedang berlangsung di sepanjang jalan. – MalaysiaGazette