Logo Bank Negara Malaysia

KUALA LUMPUR – Malaysia merancang untuk mengenakan had urus niaga tunai (CTL) sebanyak RM25,000 mulai tahun depan untuk mengukuhkan lagi integriti kewangan negara.

“Ini adalah untuk menangani penyalahgunaan wang tunai yang digunakan untuk aktiviti haram,” kata Timbalan Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) dan jiga Pengerusi Penyelaras Kebangsaan untuk menangani pengubahan wang haram, Rasheed Ghaffour.

Walau bagaimanapun, industri dengan urus niaga tunai yang besar, seperti peniaga bernilai tinggi, pelancongan perubatan, hotel dan pemborong, dikecualikan daripada CTL, katanya pada taklimat media di sini hari ini.

Pengecualian ini adalah untuk mengimbangi keperluan sebenar industri dengan urus niaga tunai yang besar.

Rasheed berkata, langkah itu tidak akan menjejaskan isi rumah sebagai penglibatan NCC dengan lebih 1,000 individu di seluruh negara mendedahkan bahawa urus niaga tunai tunggal secara purata dalam kalangan kumpulan berpendapatan rendah B40 adalah RM2,284, kumpulan berpendapatan sederhana M40 RM4,104 dan T20 tinggi- kumpulan pendapatan RM7,843.

Pada bulan Januari, BNM menurunkan laporan ambang tunai harian (RKPT) dari RM50,000 hingga RM25,000.

Sehingga September 2019, lebih daripada lima juta laporan CTR diterima, mewakili kira-kira RM483 bilion dalam urus niaga tunai. – MalaysiaGazette