KUALA LUMPUR – Waze, platform yang menyatukan komuniti di dalam mahupun di luar perjalanan, hari ini melancarkan ciri harga tol di Malaysia.

Harga tol ini membolehkan pengguna mencari dan membandingkan harga tol ketika mereka memandu di sepanjang jalan bertol.

Hanya di Waze, ciri harga tol akan membantu para pemandu membuat keputusan perancangan yang lebih baik dengan memaparkan harga sebelum tiba di tol, membolehkan mereka membanding harga bagi pelbagai rangkaian perjalanan dan juga ETA agar mereka dapat membuat pilihan yang paling sesuai.

Ciri yang direka khas buat para pengguna jalan bertol ini berjaya dilaksanakan hasil usaha bulanan komuniti sukarelawan Waze yang terdiri dari lebih 30,000 editor peta yang aktif.

Moriah Royz, Pengurus Produk Waze berkata, Waze telah berjaya merealisasikan salah satu ciri yang paling kerap diminta di platform ini.

“Waze berusaha untuk mengurangkan masa perjalanan anda dan kini, kami membantu para pengguna kami menjimatkan perbelanjaan dengan sebaik mungkin dengan menyediakan pilihan rangkaian perjalanan yang paling sesuai, berdasarkan gabungan ETA dan harga tol di sepanjang perjalanan,” katanya.

Ciri ini, yang boleh digunakan pada lorong HOV (kenderaan berpenumpang tinggi), tersedia secara automatik dan pengguna akan melihat tanda Tol dalam perjalanan jika ia melibatkan jalan bertol.

Para pemandu yang mempunyai pas tol juga boleh membuat pilihan ini di dalam aplikasi Waze, yang akan sedia diambilkira ketika data perjalanan sedang dijana. – MalaysiaGazette