Hope Olusegun Aroke. foto Agensi

ABUJA – Ketua sebuah penjara yang memiliki tahap keselamatan tertinggi di Nigeria dan seorang doktor ditahan atas dakwaan membenarkan seorang banduan melakukan penipuan Internet.

Hope Olusegun Aroke melakukan penipuan berjuta-juta dolar ketika menjalani penjara selama 24 tahun, juga atas kesalahan menipu.

Banduan ini didakwa mendapat akses telefon bimbit dan Internet sepanjang tempoh di dalam penjara.

Aroke ditahan pada tahun 2012 dan didapati bersalah dalam dakwaan pemalsuan wang.

Suruhanjaya Jenayah Ekonomi dan Kewangan (EFCC) negara itu berkata, kedua-dua kakitangan penjara ditangkap kerana memalsukan laporan perubatan yang membolehkan Aroke mendapatkan rawatan di luar penjara di sebuah hospital polis.

“Suspek pertama, (Emmanuel) Oluwaniyi, yang merupakan Pengawal Penjara Maksimum Kirikiri, dan juga suspek kedua, (Hemeson Edson) Edwin, yang bertanggungjawab atas kemudahan perubatan, ditangkap pada hari Isnin, 25 November 2019, “kata EFCC dalam satu kenyataan.

Aroke adalah salah satu daripada dua pelajar Nigeria yang ditangkap oleh EFCC menjelang akhir tahun 2012 di Lagos, hasil maklumat orang ramai.

Beliau mendakwa sebagai pelajar sains komputer di Universiti Metropolitan Kuala Lumpur di Malaysia, tetapi sebenarnya “kepala” dalam skim penipuan Internet yang melintasi dua benua”, katanya. – MalaysiaGazette